StepStone undersøgelse: uopfordrede jobansøgninger har ofte positive resultater. Men hvad skal du være opmærksom på, hvis du sender en uopfordret ansøgning?
En undersøgelse foretaget af StepStone1 har vist, at uopfordrede jobansøgninger ofte har positive resultater. 64% af arbejdsgiverne modtager uopfordrede jobansøgninger. Næsten halvdelen af de personer, der sender den slags ansøgninger (44%), indkaldes til at komme og præsentere dem selv ved et jobinterview. Så drømmer du om et om et job i en bestemt virksomhed? Så skal du ikke bare sidde og vente på den perfekte stillingsannonce. Send dit CV af sted til dem!
Fordelen ved uopfordrede ansøgninger
Hvis du sender dit CV til en arbejdsgiver, uden at blive spurgt om det, så viser det ikke blot en virkelig interesse i virksomheden, men det viser også, at du udviser initiativ. Dette vil straks sætte dig i et positivt lys. Men det er ikke det hele, da du ved at sende en uopfordret ansøgning, bringer dig et godt stykke foran andre kandidater. StepStone undersøgelsen viser, at 26% af virksomhederne vil fortsætte med at indkalde kandidater med interessante profiler til et interview. Deres CV'er gemmes i en database og trækkes frem, så snart der er en ledig stilling, der passer til profilen. 37% af arbejdsgiverne inviterer kun kandidater, der har sendt en uopfordret ansøgning, hvis der bliver en ledig stilling. Men selvom en ledig stilling ikke annonceres, så kan du stadig være et skridt foran konkurrenterne.
Punkter, man skal være opmærksomme på ved uopfordrede ansøgninger
1: Giv helt klare informationer
Der er nogle fordele ved at sende dit CV uden anmodning, men ulemperne er, at du ikke har nogen klar indikation af, hvad arbejdsgiveren finder vigtigt. Risikoen er derfor, at din ansøgning bliver for vag og uden mening. Sørg derfor for, at du ved helt nøjagtigt, hvad virksomheden laver, hvordan den drives, og hvilken slags profiler de måske søger efter. Sørg for, at indholdet af dit CV og din ansøgning er klart, og at du finjusterer dem begge til virksomheden og det job, som du gerne vil have.
2: Vis din motivation
Du vil gøre en forskel med en uopfordret ansøgning, hvis du gør det klart, hvorfor du ønsker at arbejde hos netop denne virksomhed. Hvad er det, der tiltrækker dig ved virksomheden, er det deres produkter eller tjenester? Er der elementer i dit CV, der indikerer en speciel tilknytning fra din side til virksomheden eller deres produkter? Under alle omstændigheder så sørg for, at du ikke blot skriver et standardbrev, der ikke adskiller sig blandt hundrede andre.
3: Hvad gør netop dig til kandidat?
Hvis du sender en uopfordret ansøgning, så vil 26% af arbejdsgiverne kun indkalde dig til et interview, hvis de ser noget specielt i din profil. Så dit CV og din ansøgning skal begge fremhæve, hvad der gør dig til noget særligt. Måske er du virkelig god til et sprog, som kun ganske få personer taler, men det kan være virkelig nyttigt for dig lige netop i forhold til denne virksomhed. Eller det kan være, at du har bestemt teknisk eller organisatorisk erfaring, der virkelig kan være nyttig for virksomheden. Sørg for at fremhæve disse punkter, og fortæl, hvad de vil betyde for arbejdsgiveren.
1 StepStone-undersøgelsen af arbejdsgivere og jobsøgere, om rekrutterings- og ansøgningspraksis i 2010-2011, gennemføres i 8 europæiske lande.