1. Du er ikke jobsøgende
Jo, det er du, men det er ikke din professionelle identitet. Det er ikke det du kan. Det er ikke en grund til at ansætte dig. Det er ikke det, der skal give dig arbejde. Fokusér din kommunikation på at forklare hvad du kan, og hvorfor arbejdsgiver kan bruge det. På LinkedIn betyder det fx, at din headline ikke bare skal hedde: “Jobsøgende”.
2. Søg smalt
Det er fint at søge bredt, som alle rådgiverne (og dronningen) fortæller dig, men på nettet er fokus vigtigt. Fortæl folk, hvad du vil. Hvis du skriver, at du søger alt inden for både salg, bogføring og IT virker det som om, du ikke rigtig brænder for noget af det...
Se det fra den anden side af bordet. Hvilken arbejdsgiver vil læse “Jeg søger alt inden for salg, bogføring og IT” og tænke: “YES! Det er vores mand!”?
3. Brug tid på din LinkedIn profil
Brug tid på at sætte din profil op og fokusér især på din headline. Den er forbistret vigtig da den eksponeres i mange sammenhænge. Den skal fortælle hvad du vil, hvad du kan og hvorfor det du kan skaber værdi i en virksomhed.
4. Tænk forretning
Stil dig selv disse spørgsmål: Hvorfor er jeg pengene værd? Hvorfor vil en arbejdsgiver betale mig mange tusind kroner hver måned? Hvad er det jeg kan, som har værdi i en virksomhed?
Er du nået frem til svaret? Så skriv det på din LinkedIn profil. Nu.
5. Hold styr på tiden
Det handler ikke at møde på aftalte tidspunkt, men om at bruge sin tid rigtigt. At holde styr på sit tidsforbrug. Husk at LinkedIn er et arbejdsredskab i din jobjagt. Derfor skal du kun bruge tid på de ting, som kan hjælpe dig i jobjagten. Vær kritisk og ærlig over for dig selv. Hvis der er større chance for, at du får arbejde ved at ringe rundt, så skal du ikke sidde på LinkedIn.
Tænk også over hvordan du bruger tiden på LinkedIn. Opdaterer du din profil? Deltager du aktivt i grupper? Følger du bare med i gruppedebatter? Researcher du på personer og virksomheder?
Alle disse aktiviteter har sin plads, men du skal spørge dig selv: Hvor skal jeg bruge min tid?
6. Følg virksomheder
Følg de virksomheder, du gerne vil arbejde for på LinkedIn, og hvis de skriver statusopdateringer fra deres virksomhedsside, så giv dem respons: stil intelligente spørgsmål.
7. skriv statusopdateringer
Vis at du er i live med en statusopdatering i ny og næ. Opdateringen skal give værdi til dit netværk. Det er det eneste kriterier. Del et tip, en artikel, en video, et jobopslag eller noget helt andet. Det skal bare give værdi.
På den måde styrker du dit netværk, og hvis der kommer ”likes” og kommentarer, så bliver dit budskab og dit navn spredt og eksponeret bredt. Men som så meget andet, så lad være med at overdrive dette, da det kan ødelægge dit renomme på LinkedIn.
8. Vær personlig
Når du udvider dit LinkedIn netværk, så skriv en personlig hilsen til den, du vil netværke med. Det gælder uanset om det er en, du kender eller en fremmed. Hvis du ikke engang har tid til at hilse på mig, hvad kan du så egentlig hjælpe mig med?
9. Find de rigtige LinkedIn grupper
Der findes et hav af specialiserede grupper på LinkedIn. De fungerer som professionelle debatfora og det er her du virkelig har mulighed for at udvide og styrke dit netværk. Det er dog vigtigt at finde de rigtige grupper. Jobsøgningsgrupper er gode til sparring, men husk også at gå efter faglige grupper, hvor der også sidder folk, som er i arbejde i din branche. De har de bedste forudsætninger for at hjælpe dig videre. Hjælp dem og del din viden. Måske vil de så hjælpe dig?
10. Vis overskud
I debatter på LinkedIn om jobsøgning kan tonen nogle gange blive lidt negativ eller pessimistisk. Nogle mener det simpelthen er umuligt at finde job, hvis man er nyuddannet eller har en alder på 50+. Andre mener det er systemets skyld, eller at de er ledige, fordi anden aktør gør et elendigt stykke arbejde.
Disse frustrationer er forståelige og naturlige, men de hjælper dig absolut ingen steder. Lad frustrationerne blive offline.
11. Giv dit netværk mere end de forventer
Skab goodwill om din person ved at dele med folk og hjælpe folk. Gerne mere end de forventede.
Kilde: www.modernejobsøger.dk