Uopfordrede ansøgninger

Uopfordrede jobansøgninger med positive resultater

StepStone undersøgelse: uopfordrede jobansøgninger har ofte positive resultater. Men hvad skal du være opmærksom på, hvis du sender en uopfordret ansøgning?

En undersøgelse foretaget af StepStone1 har vist, at uopfordrede jobansøgninger ofte har positive resultater. 64% af arbejdsgiverne modtager uopfordrede jobansøgninger. Næsten halvdelen af de personer, der sender den slags ansøgninger (44%), indkaldes til at komme og præsentere dem selv ved et jobinterview. Så drømmer du om et om et job i en bestemt virksomhed? Så skal du ikke bare sidde og vente på den perfekte stillingsannonce. Send dit CV af sted til dem!

Fordelen ved uopfordrede ansøgninger

Hvis du sender dit CV til en arbejdsgiver, uden at blive spurgt om det, så viser det ikke blot en virkelig interesse i virksomheden, men det viser også, at du udviser initiativ. Dette vil straks sætte dig i et positivt lys. Men det er ikke det hele, da du ved at sende en uopfordret ansøgning, bringer dig et godt stykke foran andre kandidater. StepStone undersøgelsen viser, at 26% af virksomhederne vil fortsætte med at indkalde kandidater med interessante profiler til et interview. Deres CV'er gemmes i en database og trækkes frem, så snart der er en ledig stilling, der passer til profilen. 37% af arbejdsgiverne inviterer kun kandidater, der har sendt en uopfordret ansøgning, hvis der bliver en ledig stilling. Men selvom en ledig stilling ikke annonceres, så kan du stadig være et skridt foran konkurrenterne.

Punkter, man skal være opmærksomme på ved uopfordrede ansøgninger

1: Giv helt klare informationer

Der er nogle fordele ved at sende dit CV uden anmodning, men ulemperne er, at du ikke har nogen klar indikation af, hvad arbejdsgiveren finder vigtigt. Risikoen er derfor, at din ansøgning bliver for vag og uden mening. Sørg derfor for, at du ved helt nøjagtigt, hvad virksomheden laver, hvordan den drives, og hvilken slags profiler de måske søger efter. Sørg for, at indholdet af dit CV og din ansøgning er klart, og at du finjusterer dem begge til virksomheden og det job, som du gerne vil have.

2: Vis din motivation

Du vil gøre en forskel med en uopfordret ansøgning, hvis du gør det klart, hvorfor du ønsker at arbejde hos netop denne virksomhed. Hvad er det, der tiltrækker dig ved virksomheden, er det deres produkter eller tjenester? Er der elementer i dit CV, der indikerer en speciel tilknytning fra din side til virksomheden eller deres produkter? Under alle omstændigheder så sørg for, at du ikke blot skriver et standardbrev, der ikke adskiller sig blandt hundrede andre.

3: Hvad gør netop dig til kandidat?

Hvis du sender en uopfordret ansøgning, så vil 26% af arbejdsgiverne kun indkalde dig til et interview, hvis de ser noget specielt i din profil. Så dit CV og din ansøgning skal begge fremhæve, hvad der gør dig til noget særligt. Måske er du virkelig god til et sprog, som kun ganske få personer taler, men det kan være virkelig nyttigt for dig lige netop i forhold til denne virksomhed. Eller det kan være, at du har bestemt teknisk eller organisatorisk erfaring, der virkelig kan være nyttig for virksomheden. Sørg for at fremhæve disse punkter, og fortæl, hvad de vil betyde for arbejdsgiveren.

1 StepStone-undersøgelsen af arbejdsgivere og jobsøgere, om rekrutterings- og ansøgningspraksis i 2010-2011, gennemføres i 8 europæiske lande.

Uopfordret jobsøgning - Interview med HR-chef Pia Stjernlund

Uopfordret jobsøgning

Uopfordret ansøgning

Med en uopfordret ansøgning kan du vise arbejdsgiveren, at du er særligt interesseret i et job i netop den virksomhed. Ved at sende en uopfordret ansøgning kan du gøre opmærksom på dig selv uden at være i konkurrence med andre, og du kan lægge billet ind på en stilling, der matcher netop dine kompetencer.

Det svære er, at arbejdsgiveren ikke umiddelbart har nogen planer om at ansætte nye medarbejdere. Derfor skal du overbevise arbejdsgiveren om, at du kan skabe så stor værdi for virksomheden, at det giver mening at ansætte dig.

Til gengæld er det i modsætning til en almindelig ansøgning dig, der tager initiativet, og du kan selv bestemme, hvad du vil fokusere på, da du ikke er begrænset af krav i et stillingsopslag.

Gode råd til den uopfordrede ansøgning

Sæt modtager på
Noget af det, der er vigtigt, når du sender en uopfordret ansøgning, er, at du stiler den til en bestemt person i virksomheden, ellers kan du risikere, at den havner forkert og ikke bliver læst. Derfor skal du altid ringe til virksomheden, inden du sender ansøgningen for at høre, hvordan de behandler uopfordrede ansøgninger, og hvem du skal stile den til.

Kontakt virksomheden
Målet med at sende en uopfordret ansøgning er at få virksomheden til at tage en samtale med dig med det samme eller alternativt, at de husker dig, hvis der skulle komme en ledig stilling.

Derfor er det en god idé at skrive, at du vil kontakte virksomheden efter en uge for at høre om mulighederne for en samtale – og så sørge for at gøre det.

Vis hvad du kan
Når du skriver en uopfordret ansøgning, så adskiller det sig lidt fra en opfordret, da der ikke er et stillingsopslag at læne sig op af. Du skal derfor i højere grad arbejde for at vise, hvad du kan byde på, og hvordan virksomheden kan bruge dine kompetencer.

En klassisk fejl ved uopfordrede ansøgninger er, at de er for generelle, så virksomheden ikke kan se, hvilken stilling du reelt gerne vil have. Selvom det kan være svært at målrette en ansøgning til en stilling, der ikke er opslået, så gør dig alligevel nogle overvejelser om, hvad du søger efter, og vis det i ansøgningen.

Tjek stillingsbetegnelser
Det er en god idé at tjekke virksomhedens hjemmeside, profil på LinkedIn osv. for at finde ud af, hvilke stillingsbetegnelser, der er.  Du kan også bruge eksempelvis Jobindexs arkiv for inspiration til både virksomheder og brancher. Hvilke søgeord bruges? Hvilken betegnelse har stillingen præcist hos virksomheden? Hvad efterspørger de, og hvilke krav stiller de?

Tænk på ansøgningen som et dokument, der skal ”sælge” en samtale med dig. Hvad vil de gerne vide, før de kalder dig ind til en samtale, når der ikke umiddelbart er et job ledigt?

Tag læseren i hånden
Husk, at virksomheden ikke ved, at du søger, og ikke ved, hvad du søger efter eller kan. Det skal du vise i cv og ansøgning. Du skal tage læseren i hånden og forklare, hvad netop du kan tilføre virksomheden, som de ikke vidste, at de havde brug for.

Kilde: http://www.ftf-a.dk/hjaelp-til-jobsoegning/cv-og-ansoegning/uopfordret-ansoegning/