Undgå klicheer i din jobsøgning

Er du også træt af at være fleksibel, positiv og god til at bevare overblikket? Så velkommen i klubben. Jobannoncer, ansøgninger og CV’er er fyldt med tillægsord. Ofte de samme. Problemet er, at ordene næppe ville bestå ikke-testen. For hvem ville skrive: ”jeg er ikke fleksibel, ikke positiv og kan ikke holde overblikket”?

Værdi-ordene mister helt eller delvist deres kraft, fordi de nærmest bliver floskler – udtryk uden indhold. Nu tænker du måske, at du trods alt i valget af disse tillægsord har lagt en vinkel på din profil. Og ja, det kan du have ret i. Udfordringen er blot, at ordene først giver mening, når de viser lidt om, hvordan du er som menneske.

Ud med klicheer: Fra abstrakt til konkret

Derfor er det en god ide at tænke i eksempler og historier, som viser, hvordan du får værdien til at leve. På den måde kan en kommende arbejdsgiver i din ansøgning eller i en jobsamtale forstå, hvilken forskel du kan gøre i virksomheden.

Når du skriver værdier eller personlige kompetencer, så tænk samtidig i en konkret sammenhæng, hvor du demonstrerede værdien. Måske kan du skrive eksemplet i din ansøgning, måske kan du have eksemplerne på lager til jobsamtalen.

I arbejdstøjet

Gå din seneste ansøgning igennem – find tillægsordene og noter dem på en liste. Gå dem derefter igennem og beskriv ud for hver et godt eksempel, hvor du efterlevede værdien.

Eksempelvis sådan her:

Fleksibel:
Som bogholder hos firmaet Jens Jensens var mit ansvarsområde debitor-/kreditorbogholderi. Jeg arbejdede 30 timer om ugen. I vinteren sidste år brækkede min kollega benet på sin skiferie og kunne ikke komme på arbejde i over 7 uger. Vi stod derfor med en udfordring omkring lønkørslen.  Jeg kendte IT-systemet, men havde ikke kørt løn før, men tilbød at tage opgaven de to måneder, hvor min kollega var syg. Vi holdt telefonmøder, havde IT-leverandøren på besøg, og jeg arbejdede fuld tid de to måneder. Det var lidt hårdt, men det lykkedes, og alle fik deres løn til tiden

Positiv:
Min afdeling blev i forbindelse med en fusion lagt sammen med indkøbsafdelingen. Det betød, at vi flyttede til et nyt kontor og fik mange nye opgaver. I starten var det noget uoverskueligt, men vi var et godt team, som hjalp hinanden. Det viste sig også at åbne mulighed for, at jeg kunne få nye opgaver, og i dag sidder med et helt nyt arbejdsområde, som er super spændende

Overblik:
Jeg er typen, som kan have svært ved at sige nej – jeg vil jo gerne udvise god service og være hjælpsom. Desværre betød det på et tidspunkt, at jeg havde fået alt for mange opgaver på mit bord. Det lærte mig at holde struktur, så nu prioriterer jeg hver morgen dagens vigtigste opgaver og huske at lægge luft ind til uforudsete opgaver. Og kommer en kollega med en ny opgave, er jeg blevet meget bedre til med det samme at spørge ind til omfang og deadline. På den måde prioriterer jeg nu løbende og tager det vigtigste først.

Kilde: Af Githa Rasmussen - www.githarasmussen.dk