Søg job i de sociale medier

Hvordan kan du bruge facebook, twitter og blogging i din jobsøgning? Ekspert i rekruttering og jobsøgning via digitale medier, Marianne Steen, giver her sit bud på, hvilke sociale medier, du blandt andet kan benytte dig af i din jobsøgning.

Marianne Steen har de seneste 13 år beskæftiget sig med rekruttering og jobsøgning via digitale medier. Hun er forfatter til bogen, 'www.søgjob.net' og blogger derudover om sociale medier på sin blog. Hun fortæller her, hvordan du kan bruge de sociale medier i din jobjagt.

LinkedIn

Marianne Steen anbefaler, at man som nybegynder ud i jobsøgning på de sociale medier starter med at fokusere på sit CV – her er LinkedIn meget velegnet, mener hun.

”Det gode ved LinkedIn er, at du kan have et ”åbent” CV i forhold til traditionel jobsøgning, hvor ingen må få at vide, at du søger jobbet, eller hvor det ikke er velanset, at du har dit CV liggende i en jobdatabase. Det er det mest revolutionerende – at man pludselig må have et åbent netværk, hvor man viser sine kompetencer, men hvor man også kan skabe gode kontakter i forhold til sit nuværende job,” siger hun.

De vigtigste elementer på en LinkedIn-profil er, ifølge Marianne Steen, at man tilføjer et billede af sig selv, anfører sin nuværende arbejdsplads og så vidt muligt mindst tre tidligere jobs.

Anbefalinger fra tidligere chefer eller kunder er også en god idé og ”tæller mere” end anbefalinger fra kollegerne, som også er en mulighed, så længe de forholder sig professionelle, fortæller Marianne Steen.

Debatfora

Som nybegynder gælder det om at holde sig til få medier i starten og primært fokusere på at oprette en profil, fortæller Marianne Steen.

”Næste skridt er at deltage i debatfora, for eksempel er Kommunikationsforum et godt eksempel på et velfungerende debatforum inden for en bestemt branche. Det gælder om at finde et debatforum, der matcher dine kompetencer og interesser – og som bliver brugt af andre i branchen,” siger Marianne Steen.

Her kan du læse artikler, deltage i debatter og kommentere på andres aktiviteter. På den måde bliver andre opmærksomme på dig, uden at du selv behøver at gøre den store indsats, fortæller hun.

Twitter

”Twitter kan være et rigtig vigtigt værktøj, hvor du kan følge bestemte personer eller firmaer,” fortæller Marianne Steen.

”Tilknyt dig dem, du godt kan lide i forhold til et bestemt arbejdsområde, og så begynder de på et tidspunkt også at følge dig,” siger Marianne Steen, der mener, at det i den forbindelse kan være en god idé at bruge funktionen ”retweet”.

At ”retweete” betyder, at du deler et link, en kommentar eller lignende, der er blevet postet af en, du følger, med dine egne ”followers.” ”Retweet handler om at være med til at sprede et budskab og læne sig op ad andre. Det vil sige, at du ikke behøver at være innovativ selv. Taktisk kan man bruge retweet til at fremme andre med – og til selv at blive fremmet,” fortæller Marianne Steen, der mener, at retweeting er vigtigere end at have mange followers.

Blogging

Er du mere garvet ud i den sociale cybersfære, kan du begynde at blogge, foreslår Marianne Steen:

”Trin ét i forhold til brug af de sociale medier er at få styr på, hvem man er. Trin to er at have sig et klart mål. At have sig et klart mål vil sige, at hvis du gerne vil oprette en blog, er det en god idé at blogge om et specifikt emne. I stedet for at blogge om ledelse, kan du for eksempel blogge om kvinder i ledelse,” foreslår hun.

Din emneafgrænsning vil også stille dig bedre i forhold til at blive set på for eksempel Google, hvor de fleste søger på specifikke emner.

Marianne Steen anbefaler, at du som ”blogger in spe” opretter en blog på nogle af de mest velbesøgte søgesystemer så som wordpress.com eller blogger.com, fordi du på den måde får deres pageranking med i købet.

YouTube

For de mere modige, kan det betale sig at bruge YouTube som endnu en galionsfigur for dig selv og dit CV. Her kan du for eksempel uploade klip, hvor du holder foredrag, eller hvor du evt. agerer ”talking head” over et specifikt emne, du har forstand på.

”Det behøver ikke at være professionelt – du kan evt. bruge mobiloptagelser,” siger Marianne Steen.

Det vigtigste er ifølge hende indholdet – og at blive set. Samtidig er det også en stor fordel ved YouTube, at kanalen vil bringe dig højt op i søgehierarkiet, siger hun.

Slideshare

Slideshare.net er et godt værktøj til jobsøgning,” fortæller Marianne Steen.

Her kan du publicere powerpointpræsentationer, dokumenter og videoer, der kan fortælle en kommende arbejdsgiver om, hvem du er, og hvad du kan, fortæller hun.

 

”En god ting ved Slideshare er, at du kan publicere ét sted og efterfølgende trække indholdet ind et andet sted. For eksempel på LinkedIn,” siger Marianne Steen og understreger, at samme princip gælder for mange af de sociale medier.

Facebook

Facebook mener Marianne Steen til gengæld ikke er en god idé med hensyn til jobsøgning.

”Det private og det professionelle skal holdes adskilt, og derfor mener jeg heller ikke, man skal være ven med sin chef på facebook,” siger Marianne Steen.

Hun anbefaler samtidig, at du sørger for at privatindstille din facebookprofil, så det kun er de mennesker, du ønsker, der skal se dine private udskejelser - og ikke din potentielt kommende chef, der kan følge med i din facebookfærden.

Kilde: Af Move On Communications / Akademikernes jobbank - https://www.ca.dk/artikel/soeg-job-i-de-sociale-medier