Social jobsøgning vinder frem

Sociale medier er blevet en ny, alternativ vej til det gode job - især for højtuddannede, mener ekspert i rekruttering og jobsøgning via sociale medier, Marianne Steen.

Du har sikkert en Facebookprofil. Men har du også en Twitterkonto, en profil på LinkedIn og en blog? Hvis ikke, er det bare med at få musemarkøren ud af skærmhjørnet.

Virksomheder og rekrutteringsfirmaer bruger nemlig i stigende grad de sociale medier til rekrutteringen af nye medarbejdere, fortæller Marianne Steen, der de seneste 13 år har beskæftiget sig med rekruttering og jobsøgning via digitale medier.

Hun er forfatter til bogen 'ww.søgjob.net' og blogger om jobsøgning og rekruttering via digitale og sociale medier på sin blog.

”Det tog 15 år, før netannoncerne blev større end papirannoncerne, men der går ikke mange år, før de sociale medier får deres gennembrud – det er nu, det begynder at rykke,” siger Marianne Steen, der dog tilføjer, at de sociale medier stadigvæk kun udgør en lille del af den samlede synlige jobmasse.

Hun tror dog samtidig, at de sociale medier øger antallet af rekrutteringer uden om de traditionelle stillingsopslag, da de øger muligheden for rekruttering gennem netværk.

For den kræsne jobsøger

Din alder og din branche har dog også indflydelse på, hvor meget de sociale medier kan forbedre din succesrate i jobsøgningen, mener hun.

”Hvis du er 45 år og yngre, bør du interessere dig for sociale medier, for de vil få betydning for din fremtidige rolle på jobmarkedet. Er du ældre, som mig, gælder det om at se på branche og jobfunktion. I min branche er det et must,” siger Marianne Steen.

Hendes opfattelse er, at det især er de mere ”elitære” job, der bliver afsat gennem rekruttering på de sociale medier – som eksempel nævner hun mediebranchen, it-branchen og internationale salgsjob.

”Sociale medier er for den kræsne jobsøger,” siger hun.

”Der er altid konkurrence om de gode kandidater, så hvis du er efterspurgt, kan du med fordel bruge de sociale medier,” siger hun.

Start allerede i dag

Ifølge Marianne Steen gælder det om at starte sin karriere på de sociale medier allerede i dag. Jobsøgning via de sociale medier er nemlig ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden.

”Traditionel jobsøgning handler om præstationer. Jobsøgning via sociale medier handler om relationer,” fortæller Marianne Steen.

Og det tager tid at opbygge og vedligeholde relationer. Derfor gælder det om at starte sin jobsøgning så tidligt som muligt – helst mens man stadig er i arbejde.

Det gælder nemlig om at forebygge frem for at helbrede og få de rigtige kontakter allerede, mens man er i job – og ikke når man står uden, understreger seniorkonsulenten.

På lige fod med firmaerne

Til gengæld for tålmodigheden får du via de sociale medier en ekstra bonus i forhold til den traditionelle jobsøgning, mener Marianne Steen.

”Det fantastiske ved de sociale medier er, at man kan annoncere for sig selv. På den måde er forholdet mellem firmaer og jobsøgende blevet mere ligeværdigt,” siger hun.

Men kan man så droppe den traditionelle jobsøgning og helt overgive sig til Twitter, LinkedIn og sin blog om mikrobiel fysiologi?

”Der er nogen, der kan nøjes. Det kan de mere ”eksklusive” profiler. Det er det paradoksale – på den ene side har vi en ledighed, der er højere end de foregående år. På den anden side har vi en stor efterspørgsel på bestemte medarbejdertyper. Og jeg tror godt selv, man ved, hvilken kategori, man er i,” siger Marianne Steen.

Af Move On Communications / Akademikernes jobbank - https://www.ca.dk/artikel/social-jobsoegning-vinder-frem