Sådan ringer du til en kunde / arbejdsgiver

Denne historie er tilegnet telefonsælgere. Forstil at du sætter historien i en jobsøgere relief og forestiller dig, at du skal sælge det mest spændende produkt som du kender - nemlig dig selv.

God fornøjelse.

De telefonsælgere, som du med dine egne ord hader, er måske et godt udgangspunkt for, hvordan du selv skal gribe opgaven an. Bare gør det modsatte...

Jeg har selv siddet og udført rigtig meget telefonsalg, og min erfaring er, at følgende skal være på plads for at skabe resultater:
1. Emneliste - lav en kvalificeret liste med emner, som kan have seriøs interesse i dine produkter og som på den anden side selv virker seriøse (tjek hjemmeside, regnskaber via KOB eller NN-erhverv mv.). Her går det meget ofte galt, fordi mange telefonsælgere ringer på må og få ud i landskabet uden at have gjort sig den ulejlighed at undersøge, om den virksomhed, som de ringer til, overhovedet er i målgruppen for deres produkt eller ydelse.

2. Ring til den rette person - sørg for at du kommer til at tale med den person i virksomheden, som rent faktisk har beslutningsmyndighed i forhold til det produkt, som du vil sælge. Så er det seriøst fra starten og du kan få en klar tilbagemelding.

3. Lav et manus - hvad er din USP (Unique Selling Proposition), altså hvad er det, der gør dig helt speciel og uundværlig for kunden - hvad er det egentlig for nogle fordele, som du kan sælge til kunden. Hvilke produkter/ydelser kan du tilbyde som supplement til dit primære produkt.
(Høj kvalitet og service er IKKE unique selling propositions - det skulle gerne være en selvfølge og alle de andre telefonsælgere bruger de samme argumenter. Rabatter og ugens tilbud er HELLER IKKE en USP) Hvis du som telefonsælger har en god USP og en god emneliste, vil du ikke så tit komme ud for ubehøvlede svar.
Sørg også for at at nedskrive svarmuligheder på en række af de indvendinger, som kunden kan have.
Og så er det en rigtig god ide at rette manuskriptet til undervejs, så det hele tiden bliver bedre.

4. Opringning - din stemme skal være optimistisk/glad og du skal foretag en tydelig præsentation af dig selv. Hvis du i løbet af samtalen fornemmer, at personen i den anden ende er stresset eller kun hører efter med et halvt øre, så tilbyd at ringe på et andet tidspunkt, hvor det passer ham eller hende bedre.
Men sørg for at få et konkret tidspunkt, så I har en aftale, som han/hun også er forpligtet til at overholde. Rigtig mange telefonsælgere presser på uden nogen form for høflighed eller sans for kundens situation - her går det rigtig ofte galt, hvilket måske også er grunden til din indstilling til telefonsælgere.

5. LYT, LYT, LYT - sørg for at stille åbne spørgsmål (kaldes også HV-spørgsmål), når du taler med kunden. Spørg ind til hans/hendes situation (i relation til dit produkt/ydelse). Åbne spørgsmål som "Hvordan løser I opgaven i dag?" eller "Hvordan ønsker I at løse denne opgave i fremtiden?" med mange flere får kunden til at tale om sig selv og sin virksomhed (hvilket er rigtig, rigtig godt). Og du får en masse information om virksomheden, om branchen og kan stille endnu flere spørgsmål, som giver dig mulighed for at få et præcist billede af, hvad kunden ønsker.
Det er også en god idé at stille spørgsmål, som kunden kun kan svare ja eller nej til - altså spørgsmål, som underbygger kundens behov for dit produkt eller din ydelse.

6. Sørg for at du har en meget klar målsætning med din opringning - nemlig et kundemøde, hvor du og kundeemnet kan sidde sammen og du kan fortælle meget mere om dit produkt. Så kast dig ikke ud i alenlange forklaringer i telefonen.
Når kunden begynder at stille spørgsmål til dit produkt, skal du foreslå et møde, hvor du kommer og præsenterer de fordele, som dit produkt/ydelse vil have for ham/hende. 

7. Hvis du har en lortedag eller støder ind i 55 nedladende, uhøflige og dumsmarte kundeemner, så tag en times pause, hvor du laver noget helt andet.
I det hele taget er det en dårlig idé at udføre
telemarketing i mere end 45-60 minutter af gangen - derefter er en pause på minimum en halv til en hel time en god ide. Så har du fået frisk luft og humør til at køre på igen.

 
Kilde: Bertil Sall, Hallo! Kommunikation

Skal du ringe om et ledigt job? Det spørger du om

I mange jobopslag er der en person, man kan kontakte, hvis man vil vide mere om stillingen. Men hvad skal man spørge om for at få noget ud af samtalen og samtidig efterlade et godt indtryk hos en måske kommende chef?

Når man ringer på et ledigt job, som man er interesseret i, vil man gerne virke både interesseret og begavet. Kan man få den måske kommende chef til at konkretisere arbejdsopgaverne og virksomhedens behov, så er man nået langt.

“Hej, jeg vil bare lige høre, om jeg kan gå klokken 15 hver dag. Det er nemlig vigtigt for mig.”

Spørgsmålet er hentet fra det virkelige liv og et eksempel på, hvad man ikke skal sige, når man ringer og spørger ind til en ledig stilling.

Måske giver det sig selv. Men en tommelfingerregel er, at man skal udvise interesse for virksomheden og jobbet og nedtone sine egne behov.

Hvis du er i vildrede over, hvordan du får stillet nogle begavede spørgsmål, er her nogle tip til, hvad du kan ringe og spørge om:

  • “Ud fra de opgaver I beskriver i stillingsopslaget, hvilke er så de vigtigste, jeg skal kunne løse?”
  • “Når jeg har været her i tre måneder, hvad er så det vigtigste, jeg har opnået?”
  • “Hvad vil I især lægge vægt på, når i udvælger dem der skal til samtale? “
  • “Hvilke vigtige opgaver efterlader min forgænger, som jeg skal kunne følge op på hurtigt?”
  • “I skriver nogle kompetencer i stillingsopslaget, som jeres kommende medarbejder skal besidde. Hvilke er de vigtigste?
  • “Er der særlige kompetencer, der mangler i det team, man skal være en del af?”
  • “Hvordan skal jeg være som person for at harmonere godt med mine kolleger?”
  • En godt fif er også at kontakte en anden end den, der står opført i stillingsopslaget. Hvis man kender en medarbejder eller en der tidligere har været i virksomheden, kan man tage en snak med vedkommende og få - et måske mere ærligt - billede af stedet som arbejdsplads.

Af Charlotte Holst, 26. juli 2014, Avisen.dk - Kilder: Jobindex, Dansk Erhverv og brandingspecialist Ricki Nielsen via LinkedIn

Skil dig ud fra mængden under telefoninterviewet

I en konkurrenceudsat arbejdsmarked, eller under tidspressene rekrutteringsprocesser, bruger flere og flere arbejdsgivere telefoninterviews som en metode for at filtrere kandidater eller involvere kollegaer udenfor kontoret i interviewprocessen. Hvordan kan du skille dig ud fra mængden under et telefoninterview?

Mange gange kan en telefoninterview være hårdere end et interview ansigt mod ansigt. Det er sværere at bedømme reaktionerne på dine svar og vise din personlighed over telefonen. Som med hvilket andet interview som helst, er forberedelse a og o – hav styr på stillingsbeskrivelsen, dit eget CV og hvad du kan tilføre til rollen. Under et telefoninterview er det endnu vigtigere at du tænker på din tone og at du lyder interesseret, og ikke monoton. Du skal også tænke over dine svar for at holde dem klare og tydelige.

Monster har følgende tip:

  • Find et stille rum. Sørg for at du befinder dig i et stille rum og har god telefonforbindelse, helst en fast line, så du kan høres uden afbrud eller forstyrrelser.
  • Slap af. Mange synes at telefoninterviews er mere skræmmende end personlige interviews, så giv dig selv tid til at installere dig i det stille rum, ha et glas vand foran dig og tag det roligt før du ringer, eller bliver ringet op, for interviewet.
  • Tal tydeligt. Hemmeligheden bagved et godt interview er at variere hastighed og tone i dine svar for at formidle personlighed og undgå langtrukne og monotone dialoger eller, endnu værre, monologer. Kontroller også at intervieweren har hørt dig og forstår dine svar.
  • Lav din research. Tag notater om rollen, ha dit CV foran dig, tænk over hvilke spørgsmål du kan få og hvad, du ville svare, og have også dine egne spørgsmål til intervieweren klar. Hold dine notater i pæne og lette at læse, og selvom om det kan være lokkende – modstå fristelsen at læse indenad fra dine notater. Notaterne skal hjælpe dig at holde dine svar korte og koncise, ikke robotagtige.
  • Vær klar over dit kropssprog. Hvis du sidder dybt ned i en sofa eller stadig ligger i sengen, vær klar over at det også kommer til at lyde sådan for intervieweren. Så, sid lige op, ager selvsikkert og le. Personen i den anden ende af røret vil mærke det og takke dig for anstrengelsen – og nogen gange er det alt, der kræves for at komme videre.   

Kilde: Monster