Skal du ringe og stille spørgsmål til stillingsopslaget?

Af Ricki Nielsen Personal Branding Specialist

JA! Men du skal ikke spilde nogens tid. Med nogle få, kvalificerede spørgsmål viser du interesse for jobbet, og får gode input til, hvad du skal skrive i din målrettede ansøgning. Et opkald drejer sig ikke om, at du skal 'sælge' dig selv i telefonen med en elevatortale eller lignede. Det skal du gøre i den ansøgning, du sender efter telefonsamtalen. Dine gode spørgsmål skal vise din nysgerrighed over for jobbet og afklare for dig, om det er det rigtige match. Spørgsmålene vil ofte også hjælpe den ansættende part med at blive klogere på jobbet, afdelingen og ønsker til den kommende kollega. Kort sagt: Opkaldet skal give viden.

Her er nogle bud på spørgsmål, der kan bruges. Vælg de tre, som passer bedst til det stillingsopslag, du er blevet forelsket i.

Indledning: Hej .....! I har slået en meget spændende stilling op, som matcher det jeg søger. For at kunne sende en kvalificeret og målrettet ansøgning, vil jeg gerne have lov at stille dig tre konkrete spørgsmål. Har du et par minutter til det? 

- Ud fra de opgaver I beskriver i stillingsopslaget, hvilke tre er så de vigtigste jeg skal løse, hvis jeg starter i morgen?

- Når jeg har arbejdet her i tre måneder, hvad er så det vigtigste jeg har opnået?

- Hvilke vigtige opgaver efterlader min forgænger, som der hurtigt skal følges op på?

- Hvilke opgaver er der fokus på i det team, jeg bliver en del af? 

- I stillingsopslaget er der en liste med en række kompetencer, som I forventer jeres kommende kollega skal besidde. Hvilke tre er vigtigst?

- Er der nogen kompetencer, der mangler i det team jeg bliver en del af?

- Hvilke personlige egenskaber er de væsentligste jeg skal besidde for at harmonere godt med mine kollegaer?

Vælg de spørgsmål, der passer dig bedst. Formuler dem på din egen måde, skriv dem ned, og sig dem højt 3-4 gange. Rejs dig op og ring. Gerne så hurtigt som muligt efter stillingen er slået op. Du vil helst ikke være nummer 37 der ringer!

Det vigtigste er: Stil dit spørgsmål, og lyt, lyt og lyt! Afbryd aldrig, stil eventuelt uddybende spørgsmål, og lyt igen. Det vigtige er, hvad du hører, ikke hvad du får sagt!

Når du har fået svar på dine spørgsmål, runder du hurtigt af. Din sidste kommentar kunne være noget i retning af: 'Tusind tak for din tid, du har givet mig mange kvalificerede elementer til min ansøgning, det er jeg glad for. Jeg glæder mig til at sende dig min ansøgning på mandag kl. 12.00, og mit navn er som sagt Ricki Nielsen.

 

Af Louise Christensen, www.louisevaar.dk/brug-telefonen-i-jobsogningen 

Ring på opslåede stillinger

Når et jobopslag matcher dig og din faglige profil, så kan det ofte være en god ide at ringe til virksomheden, der har slået jobbet op – dels for at høre mere om stillingen, dels for at finde ud af, hvilke arbejdsopgaver og kvalifikationer, virksomheden prioriterer højest. Det betyder, at du bedre kan målrette din ansøgning efterfølgende.

Når du ringer angående et opslået job, er du proaktiv. Det er en god ide at stille spørgsmål til stillingen – måske matcher den slet ikke dig, måske matcher den dig bedre, end du først troede. Det er vigtigt, at du ikke begynder at sælge dig selv i telefonen. Det skal du først gøre i ansøgningen. I telefonen skal du afspejle nysgerrig for både stilling og virksomhed. En god dialog skaber også en god relation, hvilket kan få dig øverst i bunken af ansøgninger.

Hvis du har en person i dit netværk, som arbejder i virksomheden, eller som kender den person i virksomheden, der står for ansættelsen af en ny medarbejder, så ring til vedkommende først. Måske har din kontakt et godt tip om virksomheden, den der skal ansætte, eller måske kan din kontakt give dig en reference, som du kan bruge, når du efterfølgende ringer til virksomheden angående stillingen.

Ring uopfordret til virksomheder

Mange job bliver overhovedet ikke slået op, og derfor kan det være en god ide at ringe til interessante virksomheder for at få en kontakt, få en fod inden for i virksomheden gennem eksempelvis virksomhedspraktik eller måske endda komme i betragtning til et job.

  • Der er flere forskellige strategier, man kan bruge, når man ringer uopfordret til en virksomhed:
  • Du kan tilbyde 4 ugers gratis arbejde (virksomhedspraktik).
  • Du kan finde et ”hul” hos virksomheden, og i telefonsamtalen kan du tilbyde at udfylde dette hul, altså tilbyde at give dig i kast med et konkret projekt hos virksomheden.
  • Du kan arrangere et møde, hvor du præsenterer dig selv og dine kompetencer for virksomheden med henblik på en eventuel ansættelse (eller virksomhedspraktik).
  • Du kan ganske enkelt også spørge ind til virksomheden og få mere at vide om virksomhedens aktiviteter. Det kan hjælpe dig til at se, hvor i virksomheden du eventuelt passer ind. Det kan lede til et møde med den ansættelsesansvarlige, hvilket igen kan føre til et job.

 Forbered dig før du ringer op

Hvis du virkelig vil have noget ud af at ringe uopfordret til en virksomhed, så bør du forberede dig grundigt, før du ringer op.

  1. Find dit mål. Hvad er målet med samtalen? Hvorfor ringer du? Hvad vil du have ud af samtalen?
  2. Lær virksomheden at kende. Hvad er det for en virksomhed, du ringer til? Hvilke projekter har virksomheden gang i lige nu?
  3. Vis respekt for tiden. Vær konkret når du ringer til en virksomhed. Lad være med at spilde virksomhedens tid med unødvendig snak.
  4. Hold Initiativet. Du skal forberede dig på at styre samtalen hele vejen igennem. Derfor er det en god ide at skrive et manus i punktform, inden du ringer op.
  5. Overvej indvendinger. Hvilke indvendinger kan virksomheden komme med i telefonsamtalen, og hvordan kan du afværge dem?

God jobjagt.