Sådan tager du det perfekte profilbillede

De fleste ved, at det er vigtigt at gøre et godt førstehåndsindtryk, fordi man sjældent får en ekstra chance, men de færreste tænker nok over, at det med førstehåndsindtryk også er vigtigt på sociale medier – især hvis du forsøger at score et fedt job ad den vej.

Derfor har det amerikanske gadget-site Mashable samlet en række gode råd til det perfekte profilbillede på Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ og alle de andre netværk efter at have talt med konsulent Marjorie Kase og fotograf Tony Gale, der er eksperter på området.

Her er deres råd til, hvordan du får et profilbillede der præsenterer dig på den bedst tænkelige måde.

1. Brug et vellignende billede af dig selv
Det siger måske sig selv, men alligevel er der sikkert mange af dine venner på de sociale medier, som bruger et børnebillede af sig selv eller måske endda deres barn, hund eller yndlingsøl. Det holder ifølge eksperterne ikke, fordi dit profilbillede skal være dig – også af praktiske årsager. Hvis en kommende arbejdsgiver søger på dit navn, vil vedkommende have svært ved at finde ud af, hvilken profil der er din, hvis det ikke er dig på billedet.

2. Få en til at fotografere dig
Selvom det kræver lidt mere, så får du ifølge eksperterne det bedste resultat, hvis du lader en anden fotografere dig, fordi du formentlig vil se mere naturlig ud. Hvis du alligevel vælger at tage billedet selv, så bør du undgå at stå foran spejlet.

I stedet kan du sætte dit kamera til selvudløser et sted i samme højde som dit ansigt. Øv dig i forskellige ansigtsudtryk, eksempelvis kan du starte med at se alvorlig ud, derefter smile lidt og til sidst smile meget, så du på den måde kan finde frem til en mellemting, der passer naturligt til dig. Trutmund er no go, ligegyldigt hvor frækt du synes, det ser ud.

Kameraet på din mobiltelefon kan forvrænge dit ansigt en smule ved eksempelvis at give dig en stor næse. Du bør derfor ikke bruge et sådant kamera i denne sammenhæng. Hvis du ikke har andet alternativ, kan du med fordel holde telefonen lidt længere væk fra ansigtet for at undgå forvrængning. Du kan beskære billedet på computeren bagefter.

3. Markedsfør dit ‘brand’
Sociale medier er ikke noget dumt sted at markedsføre dig selv og din faglighed – og måske din virksomhed. Alle kigger med på de sociale medier, ikke kun dine venner og familie. Derfor bør du med fordel også opfatte profilbilleder som en del af dit personlige brand. En måde at vise det på er ved at bruge det samme billede på alle dine forskellige profiler, så du har et konsekvent og karakteristisk udtryk på de sociale medier. Desuden skal du huske, at dit billede bør passe ind i den branche, du arbejder inden for.

4. Hold fokus på dit ansigt
Da et profilbillede gerne skal fortælle, hvem du er, bør dit ansigt fylde det meste af billedet. Lad derfor være med at have mere af dig selv med på portrættet end ansigtet og det øverste af dine skuldre. Ifølge eksperterne bør du også undgå en vild baggrund samt forstyrrende tøj og smykker. Øjnene bør i stedet være i fokus.

Hvis du alligevel vælger en baggrund, hvor der sker en hel masse, skal du sørge for, at den ikke er mere spændende end dig. Det anbefales, at du står mindst er par meter fra baggrunden, ligesom du med fordel kan blive fotograferet med lav dybdeskarphed, så baggrunden sløres. Mange kompakte digitalkameraer har en portræt-funktion, der kan bruges.

5. Sørg for at lyset er flatterende
Hvis dit billede bliver taget udenfor, så undgå direkte sollys, og hvis foto-seancen foregår indenfor, skal du undgå skarpt lys ovenfra. Begge dele kan nemlig lave store skygger under øjne og næse, som ikke er flatterende. Lys fra et vindue eller en lampe er gode lyskilder til et portræt. Det ser pænest ud, hvis lyset oplyser dit ansigt lidt fra siden. Er lyset for skarpt, kan du dække det med et neutralt gardin eller et stykke papir.

Du får det bedste resultat, hvis din hudtone er neutral, så vær sikker på, at dit kameras hvidbalance matcher din ansigtsfarve - kunstig belysning kan i nogle tilfælde slå den automatiske hvidbalance-indstilling fra. Især mobilkameraer kan ifølge eksperterne gøre farverne mærkelige.

Kilde: Louise Kielstrup, journalist TV2

Tilmeld dig LinkedIn kursus

Klik her for at læse mere