Kaffemøder og jobsøgning via netværk

Vil du gribe jobsøgningen anderledes an? Få her inspiration og gode råd til, hvordan du kommer i gang med kaffemøder, bruger LinkedIn til at finde job og får mere ud af dit eksisterende netværk. Husk at kaffemøder ikke er en jobsamtale, men en metode til at foretage en markedsundersøgelse af en branche, virksomhed og den du taler med.

Dit mål med at arrangere et kaffemøde er at:

  • få viden om tendenser i branchen
  • blive klogere på virksomheden og dennes behov
  • finde ud af, hvilke opgaver du kan løse (brug din liste)
  • signalere, at du er interesseret i at arbejde for virksomheden.

Når du kontakter relevante personer for at arrangere et kaffemøde, så sørg for at få fortalt, hvad dit ønske er med mødet. F.eks. at få viden om, hvad vedkommendes opgaver er og få generel information om virksomheden/branchen. Husk, at det værste, der kan ske, er, at dem, du kontakter, ikke har mulighed for at drikke kaffe med dig – og så finder du bare nogle andre.

Forbered dig til kaffemødet

Selvom kaffemødet handler om information, så er det reelt din mulighed for at få gjort dig interessant for virksomheden – uanset om du mødes med en kontakt i dit netværk eller en potentiel arbejdsgiver. Forbered dig på at lave en kort præsentation, hvor du så konkret som muligt fortæller, hvad du kan bidrage med, og hvilke opgaver du kan løse.

Som en del af din forberedelse kan du eventuelt filme din præsentation. Det giver dig et reelt indtryk af din performance – og dermed bliver det tydeligt for dig, hvordan du kan gøre din præsentation endnu bedre. Du kan også få en ven til at give dig feedback.

Kaffemødet kan udvikle sig til en reel jobsamtale, og derfor skal du være forberedt på at blive spurgt om dine forventninger til løn. I vil næppe skulle forhandle løn nu, men ikke desto mindre skal du være forberedt på, at spørgsmålet eventuelt dukker op.

Opdater dit CV og medbring det sammen med en liste over referencer. Forhåbentlig synes den person, du mødes med, at du er interessant – enten i forhold til virksomheden eller i forhold til folk i sit netværk, og så er det godt at have materiale klar.

Forbered en liste med spørgsmål, du gerne vil have svar på.

Hvad gør du til selve kaffemødet?

Til kaffemødet er det en god idé at indlede med at anerkende vedkommende for at have taget sig tid til at mødes med dig. Fortæl, hvad du ønsker, skal komme ud af mødet. Du er her for at researche.
 
Spørg ind til virksomhedens udfordringer og behov. Denne del af samtalen er den vigtigste og skal fylde meget. For det er her, du kan få viden om virksomhedens/branchens udfordringer og udviklingstendenser. Den viden skal du bruge, når du skal fortælle hvad du helt konkret kan bidrage med i virksomheden.

Hvis ikke din forberedelse har været god nok, kan du ikke stille de rigtige spørgsmål - og samtalen vil være spildt!

Vær lyttende, og hvis der dukker en oplagt mulighed op, så grib den og fortæl, hvilke opgaver du kan løse.

Efter kaffemødet

Efter mødet er det en god idé at sende en mail og sige tak for et godt møde. Du kan vedhæfte dit CV i din takke-mail eller blot sætte et link ind til din LinkedIn-profil. Det er også en god idé at "connecte" med dine nye kontakter på LinkedIn.

 

Din guide til kaffemøder

  1. Find den rette: Søg på profiler eller stillinger du selv søger, måske kan du også prøve inden for en virksomhed du ønsker at arbejde - det vigtigste er, at I har en fælles relation, oplevelse eller andet udgangspunkt. Det kan være afgørende for at få booket aftalen.
  2. Book kaffemødet: Brug telefonen og start med: "Jeg ringer til dig, fordi jeg gerne vil bede om din hjælp til...." Og så fortæller du, hvordan du har fundet personen, om rammerne og dine forventninger til mødet. Gør det ligetil for personen og foreslå at mødes en halv time på en god café tæt på kontaktens arbejdsplads. Du afslutter samtalen med en bekræftelse på tidspunktet for jeres kaffemøde og sender en mail med detaljerne.
  3. Forbered dine spørgsmål: Tænk på mødet som et interview. Hav styr på tiden. Spørg til kontaktens job, hvordan han eller hun fik stillingen, baggrunden, netværket og om virksomheden som arbejdsplads. Spørg ind til virksomhedens styrker, svagheder og konkurrenter.
  4. Folk vil oftest gerne tale om sig selv - Vær positiv og stil hv-spørsmål, som lægger op til at du skal lytte mere end du taler. Vis din faglige viden, samt dine styrker og kompetencer gennem de spørgsmål du bliver stillet. 
  5. Afslut mødet - Når de 30 min er ved at være gået, så er det tid til at spørge til to kontakter som personen kan anbefale du kan aftale nye kaffemøder med.