Jobsøgningstip # 1 – Din målsætning og den gode ansøgning!

Når du søger job – så afklar din målsætning allerførst:

hvorfor?

Din kommunikation afspejler din målsætning – er den klar?

- søger du job, fordi du SKAL?

(ifht. a-kasseregler mv. og/eller pligt/ økonomisk “nød”)

- søger du jobs på RUTINEN, dvs. dem du “plejer” og er vant til?

- søger du på den MÅDE, “man” normalt søger jobs på i din branche?

 ELLER

- søger du af LYST, fordi, du virkelig ønsker dig jobbet og mener, det kan blive sjovt, givende og en win-win – dvs. et godt match for dig OG for virksomheden?

- søger du KREATIVT – går du nye veje og tænker ud af boxen – hvad kan mine kvalifikationer ellers bruges til – hvad har jeg egentlig lyst til og behov for? (ifht branche/jobtype)?

- søger du på andre MÅDER – dvs. prøver du nye utraditionelle muligheder for at søge jobs i DIN branche?

SÆLG DIG SELV – FANG OPMÆRKSOMHEDEN PÅ 10 SEKUNDER!

I dag er der kamp om pladserne på jobmarkedet og uanset hvilken model, du tager afsæt i, gælder det om at kunne “sælge dig selv” og dine kvalifikationer bedst muligt – dvs. det gælder om at fange essensen af jobbet og starte din skriftlige ansøgning med en FÆNGENDE OVERSKRIFT!

Når du sender en ansøgning, har du som regel max 10 sekunder til at gøre din læser interesseret i din ansøgning og 30-60 sekunder til at blive læst!

Derfor er det SINDSYGT VIGTIGT at din overskrift er god og fængende!

Og her snakker vi ikke nødvendigvis en traditionel overskrift a la :

“Ang. Jobbet som receptionist på Jobindex den 10.06.2015

Jeg søger hermed jobbet som receptionist fordi jeg opfylder kvalifikationskravene…..”

Sådan en overskrift er meget “almindelig” og jeg siger ikke, det er helt fy-fy, men det er IKKE sådan en overskrift, der får HR konsulenten/chefen eller virksomhedslederen op af stolen – hvorfor? Fordi han/hun ikke straks kan læse, at du opfylder virksomhedens behov.

- husk også på, at han/hun skal læse mega mange ansøgninger igennem. Det er et kæmpe stort arbejde – derfor er du bedre stillet ved at skille dig ud og være behovs-orienteret, personlig og direkte i dine formuleringer.

- vis at du har sat dig ind i virksomhedens behov, ligesom i de 5 gyldne tips gælder : skriv i et aktivt personligt sprog istedet for et passivt og formelt sprog.

Lad det fremgå allerede i overskriften, at DU er deres M/K!

Det som virksomheden er interesseret i er :

- hvad kan du bidrage med som ansøger og gøre en forskel med for den?

- dvs. hvordan kan du løse virksomhedens “problem” /opfylde dens behov?

- hvordan matcher  din personlighed virksomhedens kultur og værdier?

- hvor relevante er dine kvalifikationer og kan de evt. opgraderes hvis nødvendigt?

Begge dele vil som oftest afspejle sig i din måde at skrive på og dermed afgøre, om du bliver inviteret til samtale.  Mange virksomheder lægger idag mere vægt på at få den rette person til jobbet end den, der har hak ved alle kvalifikationskravene…..

EKSEMPEL PÅ DEN GODE ANSØGNING!

På linket her finder du et eksempel på “den gode ansøgning”. Det er baseret på følgende nøgleord:

1. Overskrift – husk nu FÆNGENDE – se hvordan i eksemplet på linket

2. indledning

3. motivation

4. match af kompetencer

5. afslutning

SÅDAN ANALYSERER DU EN STILLINGS-ANNONCE

For mere konkrete anvisninger på, hvordan du desuden analyserer en stillingsannonce, forbereder din researh m.v kan du følge dette link fra Stepstones hjemmeside og prøv at matche dem med mit indlæg.

 - HER finder du læse mere om CV'et og se eksempler på CV'er

OG HVA´SÅ MED DEN SAMTALE?

Hvis du/I er ved at dø af nysgerrighed, kan I læse LIDT generelt om ansættelsessamtaler HER

 

by fabriciuscom in Klar kommnikationkonstruktiv kommunikation

 

Jobsøgnings-tips #2 – 5 gyldne tips til den gode jobsamtale og din målsætning!

Læs jobsøgningstips # 2 HER

Jobsøgnings-tips # 3- Samtale – forbered dig på de ”lede” spørgsmål og bevar dit ”cool”

Læs jobsøgningstids # 3 HER