Hvad er vigtigt i de uopfordrede ansøgninger?

Virksomheden har ikke bedt om den og har måske heller ikke lige tænkt på at udvide staben – så svarprocenten er ikke nødvendigvis overvældende – men det afhænger meget af din metode, og den måde du griber opgaven an på for at nå dem!

Du skal virkelig have noget på hjertet, når du forstyrrer nogen, som ikke har bedt om at blive forstyrret! De skal blive nysgerrige – når de ser din ansøgning!

Hvordan bliver de det?

✔ Den er flot og anderledes

✔ Den er morsom

✔ Den fænger

✔ Du har en god tekst

✔ Du har et godt tilbud til dem, som de kan se en god pointe i

✔ Dit CV ser godt og overskueligt ud

 

Skal jeg sende den på mail eller brev?

Mail kan man hurtigt klikke og slette. Et brev kræver mere, og er det flot, bruger de nok 2-5 min. på den.

 

Hvad skal der til?

✔ Du finder de firmaer, du vil søge i – og målretter hver ansøgning til hvert firma!

✔ Du finder ud af, hvem i firmaet, der har kompetencerne til at ansætte dig

✔ God overskrift

✔ Skriv motiverende, hvor du fortæller, hvorfor du har valgt dem – gerne med ros til firmaet

✔ Og hvad du målrettet kan gøre for dem!

✔ Pir deres nysgerrighed og giv gerne et bud på et par gode ideer!

✔ Sigt direkte på udbyttet for dem ved at få dig ind i virksomheden

✔ Du følger op telefonisk på din uopfordrede ansøgning 8-10 dage efter

✔ Medsend et godt og meget præcist målrettet CV

✔ Godt sprog, spændende og nærværende læsning – gerne med et touch af humor

✔ Husk billede af dig selv

✔ Du finder ud af, hvordan du vil præsentere din uopfordrede ansøgning – skal den evt. være pakket ind i en flyers – eller lavet som en folder – være grafisk anderledes spændende!

Kort sagt: hvordan vil du skabe positiv opmærksomhed og nysgerrighed i de første 5 sek.?

Før du skriver dine uopfordrede ansøgninger – så undersøg hvert firma med:

✔ Hvad de laver?

✔ Værdier?

✔ Mission/vision

✔ Personalepolitik!

✔ Spændende produkter eller arbejdsopgaver

✔ Andre interessante oplysninger – du kan bruge i din ansøgning!

✔ Og tænk over, hvad dit formål er med ansøgningen!

  

Når du skriver ansøgningen, kan du bruge AIDA modellen – som er en markeds-føringsmodel – og det er jo det, du er i gang med – at markedsføre din fantastiske vare – nemlig DIG! AIDA

Attention: Skab opmærksomhed – find en sælgende overskrift

  

© Bnext 2012