Sådan laver du en effektiv elevatortale

En elevatortale er den tale, der opsummerer dine kompetencer og din værdi på omkring 30 sekunder. Navnet kommer af, at du skal kunne nå at fortælle om alle dine vigtigste kompetencer i løbet af en elevatortur, hvorfor den ikke må vare længere end et minut som max.

Her giver vi dig en skabelon til den effektive elevatortale, som du kan bruge, når du er til jobsamtale, eller hurtigt skal forklare nogen i dit netvæk, hvad dine kernekompetencer er. Det er en opsummering af, hvorfor arbejdsgiveren skal ansætte netop dig.

7 spørgsmål til at komme i gang med din elevatortale

Ved at stille dig selv disse 7 spørgsmål og skrive svarene ned, bør du have et godt udgangspunkt for en god elevatortale.

1. Hvad er dine kompetencer?
Et godt sted er starte, er ved at liste dine kompetencer. Hvad kan du? Hvad er du uddannet til eller specialiseret i? Hvad har du tidligere arbejdet med, og hvilke kvalifikationer har det givet dig?

2. Hvem er din målgruppe?
Alle har en målgruppe, og som jobsøger er din målgruppe arbejdsgivere indenfor den branche du ønsker at arbejde i. Overvej derfor, hvem kernen af denne gruppe er. Hvis du søger job som pædagog, hvem er så den typiske leder i dagsinstitutionerne? Der er sandsynligvis stor forskel på denne person sammenlignet med en topleder i en virksomhed med flere end 5000 medarbejdere.

Målgruppen er vigtig at have styr på for at vide, hvordan du skal vinkle dit budskab, så vær specifik.

3. Hvilket behov opfylder du?
Det er vigtigt, at du kan sætte ord på den værdi, dine kompetencer skaber, og hvilke behov de opfylder. Kan du sætte ord på det, er det meget lettere at overbevise en potentiel arbejdsgiver om, at du er værd at ansætte.

4. Hvordan bidrager du værdifuldt?
Hvilke funktioner kan du udfylde i en virksomhed? Hvilke arbejdsopgaver kan du håndtere? Ved at sætte ord på konkrete arbejdsopgaver, gør du det langt lettere for arbejdsgiveren at visualisere dig som en integreret del af arbejdsstyrken.

5. Hvad gør dig speciel?
Det er vigtigt at vide, hvad der gør dig unik. Hvordan adskiller du dig fra andre ansøgere? Hvad kan du, som de andre ikke kan?

6. Hvad er fordelene ved at ansætte netop dig?
Sæt ord på, hvilke fordele en virksomhed får ved ansætte dig. Fortæl dem, hvad Return On Investment er. Altså hvilken værdi virksomheden får til gengæld for den investering, det er, at ansætte dig.

Får de tid til andre opgaver? Flere kunder? Gladere forældre?
Oversæt dine kompetencer til værdi – så har du svaret.

7. Hvad får du ud af det?
Det er vigtigt at mærke, at du brænder for dit arbejde. Derfor er det også vigtigt at vide, hvad du selv får ud af det. Hvorfor har du valgt at arbejde i din branche? Hvorfor har du søgt job i netop den virksomhed, du sidder til samtale hos?
Har du ikke en bedre grund end: “Jeg er bare desperat efter et job!”, så grav et spadestik dybere. Hvorfor vil du gerne have et job? Er det eksempelvis for at være sammen med andre mennesker?

Opsamling

Nu skulle du gerne sidde med en række svar foran dig. Disse skal omformuleres til sammenhængende tale, der varer i ca. 30 sekunder.

Forsøg at formulere en tale ved at bruge listen som stikord. Udtal den højt for dig selv. Hvordan lyder det? Ryk eventuelt rundt på nogle af elementerne, men sørg for at få det hele med. Når du er nogenlunde tilfreds, så skriv den ned – så husker du den bedre.

Bonus spørgsmål: Hvad leder arbejdsgiveren efter?
Er du kaldt til en samtale og ønsker at give din elevatortale et ekstra boost, så læs opslaget igennem igen. Hvis du har været jobsøgende i længere tid, kan nogle af jobopslagene, du har læst, nemlig godt flyde sammen. Læs derfor op inden en jobsamtale. Hvad har den enkelte arbejdsgiver behov for? Hvad leder de efter?

Med deres behov i baghovedet, kan du vinkle din elevatortale til at ramme plet hos netop denne virksomhed.

Held og lykke med jobsøgningen!

Af Jobzonen

Eksempler på elevatortaler

Sælg dig selv med den gode elevatortale

Arbejdsmarkedet har i de seneste år bevæget sig fra en hygge- til performance-kultur. Kravene til toppræstationer øges, flere opgaver skal løses på kortere tid, og kan du ikke følge med, så står der masser af andre håbefulde kandidater på spring.

En ny undersøgelse viser, at selvom de fleste af os faktisk er både professionelle, pligtopfyldende, loyale, win-win-orienterede, nysgerrige og handlingsorienterede, så scorer vi mildest talt elendigt på nogle helt afgørende faktorer.

Gejsten er i bund, vi er ikke særligt proaktive, vi tager for lidt ansvar, vi er dårlige storytellere og vi er elendige til elevatortalen. Dette skyldes først og fremmest konsekvenserne af et presset arbejdsmarked.

Arbejdsmarkedet er under forandring ...

De seneste år, har for de fleste af os bestemt ikke været nogen dans på roser.

Vi skulle løbe væsentligt hurtigere for at have en nogenlunde chance for at komme i mål med vores arbejdsopgaver. Budgetterne er blevet mindre – både på kundernes indkøbslister og på vores egne væksttiltag og frynsegoder. Karrieremulighederne er blevet dårligere, lønnen er fastfrosset og har vi lyst til at kaste håndklædet i ringen og finde et andet sted at arbejde, hvis vi overhovedet har et arbejde, så vælter det ikke lige frem med stillingsopslag.

Men sådan er det desværre bare, når konjunkturerne går nedad, og i stedet for at bruge tid og kræfter på at ærgre os over de ting, vi alligevel ikke kan gøre noget ved, skal vi i stedet flytte fokus hen på de ting, som vi rent faktisk kan tage aktivt ansvar for.

Det starter med os selv. Uanset om vi har et arbejde eller ej og fat håb – der er lys forude.Forbrugerne er optimistiske, industrien producerer mere, og ledigheden falder, mens også boligpriserne generelt stiger. Tiderne ser langt om længe ud til at blive bedre,

Nu har du alle tiders mulighed for at investere lidt tid og kræfter i den allervigtigste person i dit liv – DIG SELV!

Sælg dig selv og din virksomhed

Først og fremmest bør du opfriske dine personlige og arbejdsmæssige kompetencer. Du kan for eksempel lave en personlig SWOT analyse, hvor du kigger dig selv lidt efter i sømmene.

Det er helt afgørende at du forstår dine egne muligheder og styrker. Hvad er det, du kan bidrage med, og hvordan gavner det din virksomhed, dine kolleger og dine kunder? Er du rigtig snu, så rådfører du dig med nogle af dine kolleger, venner eller familie – de fleste vil gerne hjælpe, når de bliver spurgt.

Dine styrker

Dine styrker er alle dine åbenbare kvalifikationer og kompetencer. Vær opmærksom på, at du også kan have styrker og talenter, som du ikke anvender i dit nuværende job- og livssituation. Det kan f.eks .være erfaring fra frivilligt arbejde, fra foreningsarbejde, fra familien, eller fritidsinteresser.
●    Faglige og personlige færdigheder
●    Viden
●    Erfaring
●    Uddannelser
●    Personlige styrker

Dine svagheder

Dine svagheder kan handle om kompetencer, viden og færdigheder, som du har brug for at udvikle, f.eks. fordi du gerne vil søge nyt job, eller fordi det nuværende job stiller nye krav. Det kan også handle om at få nye medarbejdere, nye kolleger eller en ny chef.
●    Manglende ledererfaring
●    Manglende IT-erfaring
●    Manglende indsigt i internettets muligheder

Dine muligheder

Dine muligheder handler om at identificere, hvilke muligheder din situationen byder på her og nu – både de åbenlyse og de mindre åbenlyse. Det kan handle om muligheder for at lære nyt ved at påtage sig nye arbejdsopgaver eller samarbejde med andre personer, end du plejer. Det kan også handle om mulighederne for at deltage i en uddannelse eller et mentorprogram.

Der kan også være muligheder uden for arbejdspladsen, således at du kan opnå ny inspiration og ny energi ved at gå ind i frivilligt arbejde, få nye venner og nye oplevelser.
●    Deltagelse i projektgruppe på jobbet
●    Kompetenceudviklingsmuligheder
●    Nye job
●    Nye venner
●    Nye netværk
●    Ny læring og udvikling

Dine trusler

Trusler eller barrierer kan være både indre og ydre faktorer i dit arbejds- og privatliv. Er der nogen indre barriere, som holder dig tilbage – f.eks. forestillinger om, hvad der vil ske, hvis nu...?

Ydre faktorer kan handle om andre mennesker, om økonomi og om forandringer, som sker i din organisation eller i dit privatliv, og som kan opfattes som trusler, barrierer og begrænsninger.
●    Mange andre søger det job, jeg ønsker
●    Nye medarbejdere har bedre kvalifikationer end mig
●    Min frygt for ikke at være god nok

Lav elevatortalen ud fra dine styrker og muligheder

Særligt elevatortalen er helt afgørende for at lykkes – både i forhold til at få et arbejde, at udføre vores arbejde godt og få menneskerne omkring os med.

Det er derfor ganske tankevækkende, at 3 ud af 4 til en jobsamtale, et kundemøde, på konference og lignende situationer vælger at præsentere sig selv med kedelige basisinformationer såsom, navn, uddannelse, stilling, arbejdsopgaver osv. Det er kedeligt, det bliver hurtigt glemt, og det giver ingen reel forståelse for, hvem du er, og hvad du kan bidrage med.

Fortæl i stedet:

  • én almindelig kendt ting som din (nuværende eller tidligere) virksomhed har bidraget med – samt hvordan du og dine kolleger har bidraget.

For eksempel: ”Jeg udvikler nye smør hos Arla. Hver gang du går i supermarkedet for at handle, og du skal have en Kærdgården smør, så er det faktisk mig og mine kolleger der står bag..."

  • eller fortæl om et konkret projekt, hvilke udfordringer det bød på, og hvordan du lykkedes.

For eksempel: "Jeg hjælper med at sikre, at børn får en sjovere og mere lærerig hverdag. Det gør jeg ved give dem mulighed for at spille flickball - det er sjov leg, og så får de trænet både finmotorik og taktisk forståelse. Både forældre og pædagoger vilde med, at vi nu har fundet en sjov måde at få børnene fra væk fra computerne og alt deres andet elektroniske legetøj. I det mindste for en stund..."

En levende elevatortale fortæller meget mere om, hvem du er, og hvordan du kan bidrage end et langt CV. Ligesom med reklamer på TV, så er det dit første indtryk, dine første 30 sekunders personlige branding, der afgør, om dine omgivelser finder dig interessant nok til, at de vil spørge ind til mere – eller om du blot bliver endnu én i mængden.

Med andre ord: Bygger du en domkirke eller slæber du sten? Hvad synes du selv er mest spændende – og hvad tror du, andre vil synes er mest spændende?

Tim Monrad Larsen

Arkitekten bag undersøgelsen har mere end 20 års erfaring som hhv. kunde, sælger, konsulent, iværksætter og facilitator. En erfaring der er samlet op fra “begge sider af bordet”, på tværs af brancher, og med en klar rød tråd på win-win baserede relationer.

Navnet er Tim Monrad Larsen, og han har allerede hjulpet virksomheder som Carlsberg med at stille skarpt på vækst.
Med enkle midler formår han at udfordre på mindset og motivation - og samtidig komme op med konkrete og effektive værktøjer. Vel at mærke værktøjer, der giver mening, gør det sjovere og giver bedre resultater.

Om undersøgelsen

I Danmark har vi en stolt tradition for at skabe vækst - funderet på princippet om at resultater og arbejdsglæde går hånd i hånd.

De senere år er resultatkravene blevet skærpet gevaldigt og spørgsmålet er hvilken konsekvens det har for arbejdsglæden - og for fremtidig vækst.

ATTITUDE er en undersøgelse, der stiller skarpt på vækstparathed: resultater og arbejdsglæde - hvordan står det til, og hvor bør der sættes ind?

Undersøgelsen er baseret på Omtanke™ testen som fokuserer på de to mest fremtrædende karaktertræk ved nutidens mest succesfulde medarbejdere: ambassadør og networker egenskaberne.

Til hver af disse to egenskaber hører 8 beskrivende faktorer som tilsammen danner et øjebliksbillede af vores profil som ambassadør og networker.

Der findes til sammenligning en række klassiske test såsom MBTI, Belbin, DISC og Enneagrammet. Allesammen nyttige og særdeles anvendelige til vurdering af vores generelle profil, fx om vi umiddelbart egner os bedst til salg, specialist roller eller andet.

Omtanke™ testen vurderer specifikt om vi har DNA til at levere succesfulde resultater - dvs. resultater som både gavner vores kunder og vores  egen forretning. Spørgsmålene er udsagnsbaserede og afspejler typiske arbejdssituationer, og det tager 5-6 min. at gennemføre testen (se
www.salgmedomtanke.dk)

Omtanke™ testen er målrettet salg-, service- og marketingfunktioner, men kan i princippet anvendes af alle ud fra princippet om at vi i arbejdssammenhæng alle er hinandens “kunder”.

Der er gennemført 1.934 online interview i Q1-Q2 1013, som er suppleret med explorative interview af et ekspertpanel bestående af 10 repræsentanter fra topledelse, mellemledelse, medarbejdere, jobsøgende samt uafhængige eksperter.

 

Af

Udgivet: