Den perfekte uopfordrede ansøgning... findes ikke!

Når du skriver en uopfordret ansøgning, kender du ikke virksomhedens behov. Du aner ikke, hvad de har brug for. Ej heller om de har økonomi til at ansætte dig. Så du skyder lidt i blinde.

Surt show. Der findes ingen perfekte uopfordrede ansøgninger. Uopfordrede ansøgninger handler om, at du kommer foran i ’ansøgningskøen’ og gør dem opmærksomme på, at du FINDES. Og dermed øger du dine chancer for at komme til samtale. Og få job.

I CA-akasse viser vores statistik, at op mod hver tiende af alle jobs bliver besat via de såkaldte ’uopfordrede ansøgninger’. Så jo, der er en chance for job ved at søge uopfordret. Du har muligheden for at gøre virksomheden opmærksom på et behov, de har, som du kan løse for dem, uden de var klar over det…

Men vær opmærksom på, at du i første omgang ikke kender:

  • Den du skriver til (dvs. din målgruppe)
  • Virksomhedens kultur
  • Virksomhedens værdier (du kan dog Google dig lidt frem)
  • Deres finansielle situation (har de overhovedet råd til at ansætte dig)

Så tag det ikke personligt ved afslag.

Hvordan skriver du en uopfordret ansøgning?

Der er mange muligheder. Først og fremmest skal du kunne svare på disse HV-spørgsmål:

  • Hvem er du?
  • Hvorfor skriver du til den?
  • Hvordan vil du kunne bidrage
  • Hvilken forskel kan du gøre for virksomheden?
  • Hvilke opgaver og problemer vil du kunne løse for den?
  • Hvornår vil du kunne komme til samtale/starte i job?

Din ansøgning skal afspejle DIN personlighed og være ægte. Du kan evt. vælge at lave tre forskellige uopfordrede ansøgninger.

  • Den super korte uopfordrede ansøgning (kun en 5-6 linjer) og vedhæfte dit CV for yderligere informationer
  • Den klassiske uopfordrede ansøgning
  • Den vovede

Der er to metoder

  1. Du målretter din uopfordrede ansøgning PRÆCIS til den virksomhed, du VED, du vil arbejde i. Her er der stor kvalitet, research og know how i din ansøgning. Den er specialdesignet til virksomheden.
  2. Du søger bredt og kan bruge den ’samme’ uopfordrede ansøgning til flere virksomheder. Her handler det også om kvantitet, hvor du kan ramme flere.

For guds skyld – FØLG OP

Ring til virksomheden, efter du har sendt din uopfordrede ansøgning af sted. Der er meget højere hit rate for dem, der efterfølgende følger op på deres afsendte materiale.

Her er fire eksempler på uopfordrede ansøgninger, som du kan brug som inspiration, men SKRIV DIN EGEN VERSION

Af Sanne Juel, karriererådgiver, CA