Brug din forskel i jobansøgningen

I nogle jobfunktioner kan det at være anderledes være en styrke, og det handler om, at kunne se styrken i sin forskellighed, når man laver en jobansøgning.  

Vis det

"Show it, don't tell it," er et gammelt kendt motto og betyder i al sin enkelthed, at i stedet for at skrive i en jobansøgning, at man fx er en rigtig kreativ person, så skal man vise det. Der kan selvfølgelig være mange måder at vise på, at man er kreativ i stedet for blot at skrive det. Men her er et godt eksempel:

På en snefyldt og iskold januardag i 2010 stod medarbejderne fra reklamebureauet Recommended i Århus klistret til vinduerne på deres kontorer.

Årsagen var at en ung mand var i færd med noget yderst usædvanligt og spektakulært i sneen foran firmaets vinduesparti. Den unge Kent Riddersholm Nielsen var nemlig - allieret med en spade - i færd med at udforme en jobansøgning på 150m2 i sneen med kæmpestore bogstaver af sne! I sneen stod:

"Kære Recommended, I er kun et snekast fra en ildsjæl. I får:

Kreativ, Energisk, Normudfordrende tekstforfatter!"

krreativ jobansøgning ansøgning jobsøgning ledig arbejdsløs njam jobsøgningsguide jobsogningsguide

Billede: Screendump fra YouTube "Kent 4 Recommended"

Ved på denne måde at lave en meget anderleders jobansøgning levede Kent fuldt ud op til de udsagn om kreativitet, han havde beskrevet sig selv med.

Hans kreative eksempel på en jobansøgning står som et lysende smukt eksempel på, hvordan unikke egenskaber (forskellighed) og målrettethed kombineret kunne give den perfekte jobansøgning ved at vise det.

Identificer din forskellighed og brug den

Det kan naturligvis virke temmelig svært at leve op til Kents helt unikke ansøgning, og det er da heller ikke meningen, at vi alle skal gøre ham stykket efter. Men eksempelet har til formål at illustrere det vigtige i, at du er i stand til at kunne se fordelene i netop din forskel.

En forskel, som du skal udnytte, når du søger job. 

Hvilken type er du?

Er du typen, der skriver den ene helt traditionelle jobansøgning efter den anden uden at vige fra det spor? Eller er du mere typen, der Googler alt om din eventuelle fremtidige chef, crasher hans kontor uanmeldt og siger alle de rigtige ting, så en ansættelse er eneste udvej for chef-offeret?

Uanset om du er den ene eller den anden type, så er der et job derude, der passer med dine kompetencer, din type, og de forskelligheder du måtte have. Det handler bare om at få tingene til at matche. Præcis sådan som Kent fik sine kreative evner bragt i spil til en stilling hos et kreativt reklamebureau. Det var et match.

Kig indad

Hvordan får man så lavet et godt match med en evt. virksomhed?

Identificer hvilke kompetencer, du har og hvori din forskellighed består og brug dem i din jobansøgning.

Det behøver selvfølgelig ikke at være en speciel kreativ evne, der som sådan adskiller dig fra mængden, men det kan være alt lige fra, at du fx er den, der er god til, at lægge mærke til, at nu er printerpapiret igen snart ved at være sluppet op, og derfor altid er den, der bestiller nyt, så dine kollegaer ikke stresser over manglende papir.

Der er ingen barrierer for hvilken kompetence, der kan være med til at gøre dig mere attraktiv for en kommende arbejdsgiver. 

Vær relevant og udvis rettidig omhu

Nu er dette naturligvis ikke en opfordring til, at du straks fylder hele dit CV eller dine motiverede ansøgninger med ligegyldig info om, hvor god du fx er til at stå ved printeren en hel dag, uden det går dig på! Det handler om at kunne vurdere, hvornår det er relevant i en given ansøgning at bringe denne ekstra information på banen, der fortæller om din forskel, og som kan gøre en forskel for din kommende arbejdsplads og arbejdsgiver.

Skrevet af Henning Frøjk Nørby Nielsen - Stepstone