7 ting du skal fortælle til jobsamtalen

Jobsamtalen er en særlig disciplin, der for mange kan være nervepirrende og forbundet med nervøsitet. Men husk, at en jobsamtale ikke er et forhør, men en som navnet siger – en samtale. Det bedste du kan gøre for at få en vellykket jobsamtale, er ved at være dig selv. I stedet for at terpe svarene til alverdens tænkelige interviewspørgsmål, er den bedste forberedelse at have flere små historier og anekdoter om dit arbejds- og privatliv klar. Her får du 7 personlige historier, du skal have forberedt inden samtalen.

At fortælle dine egne historier er især godt til den kompetencebaserede jobsamtale, som er den mest udbredte i dag. Ved en traditionel jobsamtale, vil intervieweren kun stille dig spørgsmål, der viser, om du har den fornødne viden og færdigheder, der kræves for at udføre jobbet tilfredsstillende.

En kompetencebaseret jobsamtale går i stedet skridtet videre og stiller spørgsmål til din personlighed og karakter, for at finde ud af, hvor godt du passer ind i virksomhedskulturen.

Disse kompetencer kaldes også for adfærdskompetencer. I den kompetencebaserede jobsamtale vil halvdelen af tiden blive brugt på at stille spørgsmål til dine evner til at udfører jobbet, og den anden halvdel til at klarlægge dine adfærdskompetencer. Din kommende arbejdsgiver leder efter bevis for, hvordan du før i tiden har reageret i virkelige situationer. Det arbejdsgiveren vil vide er:

  • Er du en aktiv eller passiv for virksomheden? Med andre ord; vil du tjene flere penge til virksomheden, eller vil du spare virksomheden penge?
  • Er du en team-player? Vil du passe ind i virksomhedens hierarki, kan du arbejde sammen med andre, og kan du tage imod ordre uden brok?
  • Passer du ind i virksomhedskulturen? De færreste virksomheder synes godt om divaer og negativitet.

Den bedste måde du kan vise, at du har disse karaktertræk, er ved at have flere personlige historier klar. Hver historie skal kunne fortælles på 30-90 sekunder. Byg dine historier op omkring følgende 7 områder:

  1. Engang du enten tjente eller sparrede en tidligere arbejdsgiver penge
  2. En krise i dit liv eller job, hvordan du reagerede og endelig; hvordan du overkom den
  3. En situation hvor du var en del af et team, og hvad dit bidrag var
  4. Et tidspunkt hvor du besejrede stress eller stressede perioder i et tidligere job samt hvordan
  5. En situation hvor du har udvist lederevner
  6. En fiasko fra et tidligere job, og hvordan du overvandt denne
  7. Enhver historie om grundlæggende ændringer i din karriere, der medførte et retningsskifte og hvordan det gik

Igen er det vigtigt at pointere at jobsamtalen er en samtale mellem ligeværdige og ikke et forhør. Ved at kunne komme med eksempler på de spørgsmål, du bliver stillet, bliver samtalen mere personlig og flydende.

Forlader du samtalen med sådan en følelse, er du et skridt tættere på at få jobbet, da det er til den samtale, hvor du viser, hvem du er, du vinder jobbet. For at være klar til at føre en rigtig samtale, må du have dine personlige historier klar.

Af

Udgivet: