29 ting du aldrig må skrive i en jobansøgning

Gode råd til din jobansøgning: Sådan får du jobbet

HR-chefer får i gennemsnit 75 ansøgninger per opslået stilling, så de har ikke tid eller ressourcer til at læse dem alle. Faktisk har undersøgelser vist, at de kun bruger seks sekunder per ansøgning i deres første screening.

Det kræver altså en knivskarp ansøgning og et imponerende CV for overhovedet at komme i betragtning.

Men der er et par typiske fejl, som mange glemmer. 

 

1. Målet med din ansøgning

Hvis du har søgt jobbet, er det allerede indlysende, at du gerne vil have det - det er der ingen grund til at skrive.

Der er selvfølgelig undtagelser. Ønsker du for eksempel at skifte karriereretning, kan det være meget godt at beskrive grunden til dit valg i ansøgningen. 

 

2. Irrelevant arbejdserfaring

Ja, du var måske dronningen af milkshakes i tiende klasse, men det er der ingen, der har brug for at vide, hvis du søger et kontorjob.

Men der er undtagelser, som karrierevejleder Alyssa Gelbard fra Résumé Strategists påpeger:

- Tidligere arbejdserfaring, som ikke har nogen direkte relevans i forhold til det arbejde, du søger, kan måske vise andre dimensioner, dybde og kompetencer, som kan være relevant i andre henseender af arbejdet.  

 

3. Personlige oplysninger

Der er ingen grund til at afsløre personlige detaljer som religion, familieforhold og CPR-nummer.

Vidste du, at det faktisk er forbudt for en arbejdsgiver at spørge dig, om du har børn, eller har tænkt dig at få nogle i nær fremtid.  

 

5. Løgn

CareerBuilder har spurgt 2.000 HR-ledere om hvilke ansøgningsfejl, der var de allerværste. Og svaret er helt klart: At lyve på et CV er no go.

En HR-leder husker, hvordan en ansøger påstod, at han var den tidligere CEO hos det firma, han søgte hos. En anden påstod, at han havde modtaget en Nobelpris, og en tredje sagde, at han havde gået på et universitet, som ikke fandtes.

Ifølge karrierevejleder Rosemary Haefner, skal vi blive bedre til at fokusere på de kompetencer vi har, i stedet for dem, vi mangler:

- Arbejdsgivere er langt mere tilgivende, end jobansøgerne ofte går rundt og tror. Cirka 42 procent af de adspurgte HR-ledere siger, at de ville hyre en kandidat, selvom personen kun kunne opfylde tre ud af fem kvalifikationer fra jobbeskrivelsen. 

 

6. Din alder

Hvis du ikke vil diskrimineres på grund af din alder, så undlad at skrive hvilket år du blev færdig med gymnasiet. 

 

7. For meget tekst

Alt for meget tekst er ikke godt. En god ansøgning og CV skal ikke fylde mere end halvanden til to sider tilsammen. Hvis du er nødt til at gøre margen og skrifttypen mindre, for at få plads til det hele, så er det ikke et godt tegn.

Karrierevejleder J.T. O'Donnell fra Careerealism.com foreslår en margen på minimum 0,8 og masser af tom plads på papiret. 

 

8. Orlov

Hvis du har taget orlov på grund af sygdom, eller fordi du skulle passe børn, så er det ikke altid en god idé at skrive om det i din ansøgning og CV. Tog du orlov på grund af en større rejse, kan det i nogle jobsituationer dog godt være en god ting at have med. 

 

9. Referencer

Hvis din kommende arbejdsgiver gerne vil snakke med din tidligere chef eller andre referencer, så vil de spørge dig. Det er også bedst, hvis du når at informere dine tidligere arbejdsgivere om, at nogen vil kontakte dem.

- Hvis du skriver "referencer er tilgængelig efter anmodning" spilder ud bare værdifuld plads, du kunne have brugt på noget andet, siger karrierevejleder Eli Amdur. 

 

10. Forskellig formatering

Layoutet på dit CV og ansøgning er mindst lige så vigtig som indholdet.

- Det bedste layout til en ansøgning er den, som gør det hurtigt for din kommende arbejdsgiver at skimme dokumentet og stadig fange de vigtigste informationer. Og så skal du altid holde dig til en enkelt skrifttype, siger karrierevejleder Amanda Augustine fra TopRésimé. 

 

11. Skriv aldrig i nutid om en tidligere arbejdsplads

Du bør aldrig bruge nutidsformen, når du skriver om et tidligere job. Kun dit 'forhåbentligt' kommende job skal omtales i nutid. 

 

12. En useriøs e-mail

Det siger sig selv, men lad være med at bruge din gamle e-mail fra folkeskolen. Ingen kan tage dig seriøst, hvis du hedder "mettemus88". Husk også at lave en seriøs og professionel e-mailsignatur.

 

13. Alle unødvendige og indlysende ord

Du skal skære fra med hård hånd i din ansøgning, så kun det allervigtigste står tilbage. Der er ingen grund til at bruge vigtig plads på ord som "telefon" foran et telefonnummer.

 

14. Sidefødder, tabeller, diagrammer og billeder

Selvom et par velformaterede tabeller måske pynter på din ansøgning, så har de det med at forsvinde eller komme ud forkert, når ansøgningen bliver printet. Og det er synd, hvis HR-chefen ikke kan kontakte dig, fordi du skrev dit telefonnummer for langt nede på papiret. 

 

15. Dit arbejdstelefonnummer

Har du en fastnettelefon plantet på dit hæve-sænke-bord midt i det åbne kontorfællesskab? Så husk at skrive dit private telefonnummer i ansøgningen. Det er nemlig ikke fedt at blive taget i at søge "nye udfordringer" midt i arbejdstiden.

 

16. Navnet på din chef

Lad være med at skrive navnet på din chef i din ansøgning, medmindre du er okay med at din måske kommende arbejdsgiver ringer til ham eller hende. Hvis din tidligere chef er en kendt person, kan det dog virke som et plus

 

17. Firma-jargon

Firmaer har ofte deres egne interne navne for ting og begreber, som de bruger meget. Husk at alle andre ikke kender de interne detaljer af dit job - det kan man nemlig godt glemme, især hvis man har været det samme sted i lang tid

 

18. Irrelevante SoMe-links

Links til din personlige blog, Instagram-profil og Pinterest-boards har ikke noget at gøre i en seriøs ansøgning. Du kan altid fortælle om dig selv og dine interesser, når du kommer til samtale.

Et link til din LinkedIn profil er dog et must i enhver ansøgning, fortæller karrierevejleder Tina Nicolai fra Resume Writers' Ink. 

 

19. Mere end 15 års erfaring

Hvis du lister en lang række tidligere jobs, mister din måske kommende chef hurtigt interessen. Indkludér kun arbejdserfaring og uddannelse fra de sidste 15 år. 

 

20. Information om løn

Du bør ikke inkludere information om, hvad du har tjent tidligere, eller hvor meget du ønsker at tjene i dit nye job. Gem lønforhandlingen til sidst i processen. Når først HR-chefen er blevet glad for dig, vil han eller hun være lette at forhandle med.

 

21. Gammeldags skrifttyper

Brug ikke gammeldags skrifttyper som Times New Roman. Det smitter af på indtrykket af din personlighed. Brug i stedet nyere fonte uden seriffer som Arial. 

 

22. Fancy skrifttyper

Gem de smukke, krøllede kursiver til bryllupsinvitationen. De kan være sværere at læse, så brug i stedet en helt almindelig og let læselig skrifttype. 

 

23. Irriterende klichéer og opbrugte vendinger

CareerBuilder har spurgt 2.200 HR-ledere om hvilke vendinger, der er de mest irriterende i en ansøgning. Her blev nævnt vendinger som "at tænke ud af boksen," "have mange bolde i luften" og "synergi."  

De ord som lederne til gengæld gerne ville se var ord som "opnået," "løst," "ledet" og "lanceret."

 

24. Grunden til at du forlod dit tidligere job

Det er slet ikke nødvendigt at skrive om grundet til at du forlod eller blev afskediget fra dit tidligere job. Det er der mange, som tror de bliver nødt til at skrive for at komme eventuelle spekulationer til livs.

Men det er i følge karriererådgiverne helt forkert . Det er dit CV og kvalifikationer, som skal skaffe dig en samtale. Resten kan du altid komme ind på, når du når så langt.

 

25. Dine karakterer fra skoletiden

Dine karakterer fra folkeskolen, gymnasiet, handelsskolen, HF osv. er ikke længere relevante på dit CV. Ikke med mindre du ikke har så mange års erfaring, eller du har efteruddannet dig i den senere tid. 

26. En forklaring på hvorfor du vil være god til jobbet

Du skal ikke begynde at forklare, hvorfor du vil være god til jobbet - det er dét jobsamtalen er til for.  

 

27. Meninger - ikke fakta

Du får intet ud af at bruge diverse positive tillægsord i din ansøgning. Når du siger sætninger som, "jeg er meget organiseret," eller "yderst motiveret" så er dette blot din mening om dig selv, og ikke nødvendigvis sandheden.

HR-cheferne vil bare have rene fakta. Så giv dem hellere en grund til at tro på dig. 

 

29. Lister af resultater

I stedet for at sige, at du har opnået X, Y, og Z, så vis det ved at understrege fakta.

I stedet for at skrive "indtjeningen steg," så skriv "X projekt resulterede i Y% stigning i indtjening." 

Denne artikel er skrevet med hjælp fra Vivian Giang og Natalie Walters, Business Insider.

Kilde