15 ting du skal skrive i din ansøgning for at få jobbet

Der er ord, du absolut ikke må skrive i en jobansøgning - dem har vi bedt eksperter liste op for os tidligere. Og så er der de ord, der er gode at bruge, når du sidder ved tasturet foran din computer og skal overbevise din – forhåbentligt nye – chef om, hvorfor det er dig, der skal have jobbet.

ALTfordamerne.dk har spurgt Anne Marie Valentin, der er karriererådgiver og indehaver af firmaet Intojob, og Karina Tewes, der er HR-ansvarlig hos Mærsk, til råds. De har begge læst stakkevis af ansøgninger igennem og ved, hvilke ord der efterlader et godt indtryk hos din kommende arbejdsgiver.

»Et overordnet godt råd er at være ærlig og lade være med at forsøge at skrive noget, man tror, vi gerne vil høre. Det vigtigste er at finde det rigtige match både for virksomheden og medarbejderen, og man kan næsten altid høre, når udmeldinger ikke er oprigtige,« siger Karina Tewes.

Når hun er med til at ansætte nye medarbejdere hos Mærsk, er det vigtigt for hende at finde ud af, hvad ansøgerne er gode til, passionerede omkring for at sikre sig, at det passer sammen med de behov, virksomheden har brug for i en ny kollega.

»Ansøgningens formål er udelukkende at skaffe dig en samtale. Intet andet,« siger Anne Marie Valentin og fortsætter:

»Du skal vinde læserens opmærksomhed og friste din kommende arbejdsgiver til at indkalde dig til en samtale. Du skal ikke sætte dit lys under en skæppe, men sørge for at vælge de ord, der beskriver dig.«

 

1. Jeg brænder for...

Selv om du ikke er typen, der nødvendigvis brænder særligt for dit job, kan du tiltrække din måske kommende chefs opmærksomhed ved at understrege, hvad ved det job, du søger, der motiverer dig.

»Når der i en ansøgning står, "jeg brænder for", og du understøtter det med eksempler eller tilknyttet erfaring så ved eller mærker din læser, at du virkelig vil det, «siger Anne Marie Valentin til ALTfordamerne.dk.

 

2. Min mission i mit arbejdsliv er...

»Hvis du kan skrive og forklare, hvad du overordnet arbejder for, altså hvad din mission er med dit arbejde er, så giver du din kommende arbejdsgiver en forståelse af, hvad der "tænder" dig,« siger Anne Marie Valentin og giver et eksempel på, hvor det kan bruges i en jobansøgning:

"Min mission er at gøre handicappede mere selvhjulpne". Under denne overskrift er der mange jobmuligheder, men det, du fortæller, er, at det, der får dig til at stå op om morgenen, uanset om du er SOSU-assistent eller sælger handicap hjælpemidler, er det at gøre handicappede mere selvhjulpne.

 

3. Det er det naturlige næste skridt

Det er din opgave som ansøger til jobbet at få læseren; ham eller hende, der skal ansætte dig, til at indse, at dette job er det naturlige næste skridt for dig i dit arbejdsliv.

»Derfor er det en god idé at hjælpe læseren med at forstå dette ved simpelthen at skrive det. Derefter begrunder du selvfølgelig, hvorfor det job, du søger, er et naturligt skridt både for dig og arbejdsgiveren,« siger Anne Marie Valentin.

 

4. Det betyder for jer...

»Som ansøger er det vigtigt, at du fortæller den eller dem, du skriver til, hvad det betyder for dem at ansætte dig. Du skal forklare værdien ved at ansætte dig, og det gør du ved at fuldende sætningen "Det betyder for jer.",« siger Anne Marie Valentin.

Brug vendingen til sidst i din ansøgning, når du opsummerer, hvilke fordele der er for din nye arbejdsgiver at ansætte dig eller brug den i efter et afsnit, hvor du har beskrevet dine kompetencer.

 

5. Beskriv dine værdier

»For at sikre det bedste match mellem kandidat og virksomhed er det vigtigt at få afdækket, om kandidaten kan forholde sig til virksomhedens værdier,« siger Karina Tewes fra Mærsk.

En virksomheds værdier er noget af det vigtigste, der er i kulturen på arbejdspladsen, forklarer hun. Derfor er det vigtigt, at du er ærlig, så personen, der læser din ansøgning, kan vurdere, om I er et match.

»Hos Mærsk er vores værdier indgroet i alt, hvad vi gør, og vi taler om at "leve værdierne" eller at være en "role model" for vores værdier. Det vil derfor være relevant, om kandidaten inderst inde kan tilslutte sig vores værdier om eksempelvis ydmyghed og rettidig omhu. Dette kan fremgå med ord og forklaringer eller være tydeligt i kraft af den måde, man skriver om sig selv på eller agerer i rekrutteringsprocessen generelt,« siger hun.

 

6. Jeg er kendt for

At referere til, hvad du er kendt for af andre – det kan f.eks. være kunder, kolleger, medarbejdere - viser, at du er opmærksom på, hvad du bidrager med på en arbejdsplads.

»Dine referencer skal naturligvis kunne bekræfte dette, når du har været til samtale. Derfor er det vigtigt at du vælger det du virkelig er kendt for og ikke det, du tror eller gerne ville være kendt for,« siger Anne Marie Valentin.

 

7. Min erfaring

»At referere til din erfaring inden for faget, branchen, virksomheden, med kunder, som er relevant for det job, du søger, er altid en vinder. Det vækker begejstring hos læseren og understøtter dit kandidatur,« siger Anne Marie Valentin.

 

8. Kompetencer

»Din faglighed skal selvfølgelig være i orden, og da det er indgangsbilletten til komme videre i rekrutteringsprocessen, skal dine faglige kompetencer fremhæves i din ansøgning,« siger Karina Tewes.

Du behøver ikke at forklare i detaljer, hvilke kompetencer du har inden for hvert enkelt område i jobbet, du søger, men det skal være tydeligt for læseren, at du har de nødvendige kompetencer til at bestride jobbet.

»Det kan selvfølgelig være svært at vide præcist, hvad der kræves i hvert enkelt job, men så er det bare vigtigt, at det fremgår, hvad du er god til. De medarbejdere, der som regel klarer sig bedst, er i job inden for det felt, de er rigtig gode til,« siger Karina Tewes.

 

9. Min evne til...

Er også en god sætning at fuldende. Om slutningen på den så skal være "... at få ting til at ske", "...at få mennesker til at arbejde sammen", "...at få kunderne til at se fordelen ved...", eller noget helt fjerde kommer an på hvem, du er, og hvilket job du søger.

»Det fortæller læseren, at du kender dig selv og ved, hvad du gør, når du bruger "din evne til et-eller-andet". Her viser du, at du har kompetencer til det, der er behov for i virksomheden, og du viser, at du forstår den opgave, der skal løses,« siger Anne Marie Valentin.

 

10. Matcher

»Når du gør opmærksom på et match mellem dig og jobbet eller dig og de opgaver, der skal løses, hjælper du arbejdsgiveren med at forstå, hvorfor de skal vælge dig. Dette skal begrundes med en forklaring, som gør det let at se dig i det job, du søger, fordi du forklarer kombinationen mellem dig og jobbet eller opgaverne,« siger Anne Marie Valentin.

 

11. Fremhæv dine resultater

»Vi vil rigtig gerne læse om, hvilke resultater du har opnået i dine tidligere jobs, og hvilke projekter, du har været med til at drive, «siger Karina Tewes.

»I stedet for blot at liste de virksomheder, du har erfaring fra, op, er det godt at fremhæve de tre vigtigste resultater fra din karriere generelt eller for hvert enkelt job. Det er en rigtig god ide at understrege, hvad du har opnået, og hvad du har lært,« siger Karina Tewes.

 

12. Overblik og detaljer

»Det er en meget vigtig pointe at skrive, at du forstår både detaljen og den større sammenhæng i det job, du søger,« siger Anne Marie Valentin.

»Her viser du din evne til at (billedligt talt, red.) hæve helikopteren eller sænke den afhængigt af, hvad behovet er i din rolle for virksomheden. Næsten alle arbejdsgivere forventer, at man som arbejdstager kan begge dele,« siger hun.

 

13. Konkret

Du skal altid give eksempler på det, du kan, når du skriver en ansøgning.

»Det kan du gøre ved at bruge ordet "konkret",« siger Anne Marie Valentin og giver et eksempel på, hvordan du kan skrive i din ansøgning:

»"Min evne til at hjælpe kunden med sine tekniske udfordringer betyder konkret, at jeg forklarer, hvordan hjælpemidlet skal benyttes, og hvordan det skal rengøres efter brug. Og jeg sikrer mig, at kunden har forstået det, før jeg tager fat i min næste opgave. Det betyder at der er færre klager og... "«

 

14. Forandringsparathed

Ifølge Karina Tewes bliver det i højere og højere grad en del af de fleste medarbejderes virkelighed, at der hele tiden er forandringer, og at man som ansat skal kunne tilpasse sig dem.

»Vores samfund er under konstant udvikling og alting går hurtigere og hurtigere, og processer og systemer bliver hurtigere forældet end tidligere. Derfor er det ofte relevant, at kandidaten er forandringsparat og ikke bliver handlingslammet eller overloadet over at skulle skifte kurs eller fokus med kortere intervaller end tidligere,« siger hun.

»Derfor er eksempler på, hvordan du har arbejdet med forandringer tidligere, eller hvordan du generelt arbejder i forbindelse med omstillinger i din funktion, gode at fremhæve.«

 

15. International mindset

»Søger du job i en virksomhed med et internationalt perspektiv, vil det være godt at understrege et internationalt mindset og eksempelvis erfaring fra internationale opgaver eller udenlandsophold i jobansøgningen,« siger Karina Tewes.

»Uanset, om det er arbejde eller et andet udenlandsophold, giver længere internationalt ophold erfaringer og læring, som vil være relevant i de fleste job både i nationale og i internationale organisationer. Det handler både om sprog, kultur, inklusion og respekt for andre måder at gøre tingene på,« afslutter hun.

Kilde: Tilde Mariann Andersen - Artiklen er oprindeligt bragt af ALT for damerne.