10 råd til at få din LinkedIn-profil til at virke på en arbejdsgiver

Er du jobsøgende eller åben for nye muligheder, gør du klogt i at opdatere og vedligeholde din LinkedIn-profil.

Danskerne elsker sociale medier på internettet, men det er langt fra kun klassikeren Facebook, der får os til at tilbringe time efter time foran skærmen. Andre tjenester som eksempelvis det sociale netværk LinkedIn målrettet erhvervslivet har også fået danskernes interesse.

I november 2012 kunne LinkedIn offentliggøre, at netværket havde rundet 1 million danske brugere (i 2016 ca. 1,9 millioner), og selv om tallet ifølge LinkedIn-ekspert Bodil Damkjær skal tages med et gran salt, da mange brugere kan have mere end en profil, er der ingen tvivl om, at danskerne har taget det professionelle sociale medie til sig.

Desværre er det de færreste, der udnytter LinkedIn's mange muligheder optimalt, fortæller Bodil Damkjær, og det er ærgerligt. Ikke mindst hvis man er jobsøgende eller på jagt efter nye muligheder. Her kan en velholdt LinkedIn-profil ende med at være en god satsning.

»LinkedIn vil blive det vigtigste rekrutteringsværktøj globalt set, fordi det er transparent, fleksibelt og hele tiden opdateres og justeres efter brugernes behov«, siger hun og fortæller, at LinkedIn's største force er, at jobsøgende i modsætning til almindelige jobdatabaser kan finde frem til de rette kontaktpersoner i en virksomhed, mens rekrutteringsfirmaer omvendt nemt kan finde frem til egnede kandidater og kontakte dem direkte via LinkedIn.

Der er dog ingen gevinster at hente, hvis ens profil er udfyldt forkert eller ikke holdes løbende ved lige.

»Overordnet set handler det om at få udfyldt sin profil rigtigt. Med streg under rigtigt«, siger Bodil Damkjær og giver nedenstående råd til at få den optimale LinkedIn-profil.

1. Begynd med cv'et

Et cv på LinkedIn er langt mere detaljeret end et almindeligt cv.

Bodil Damkjær forklarer, at LinkedIn's force er, at man kan vise, hvilke udmærkelser, kurser og andet man har fået i forbindelse med en specifik uddannelse eller stilling.

»Det vil sige, at man under erhvervserfaring kan se præcis, hvad man har opnået i de forskellige stillinger«, forklarer hun og understreger, at det er vigtigt, at man sørger for at få alt med - og får placeret det korrekt.

»Kurser under kurser og uddannelse under uddannelse. Hvis systemet skal bruges optimalt, skal alt plottes ind, hvor det hører til«.

2. Få et ordentligt profilbillede

Feriebilledet fra Rhodos hører ikke hjemme på LinkedIn-profilen - men det gør det klassiske personalebillede heller ikke længere, fortæller Bodil Damkjær.

»I starten var et godt LinkedIn-billede et almindeligt profilbillede, men efter vi har haft LinkedIn i snart 10 år, så er et godt billede et, som siger noget om, hvad man står for. Et, hvor man tydeligt kan se personen, men hvor der alligevel er lidt mere - uden at det er Facebook-billede«, siger hun og forklarer, at man på LinkedIn kun har mulighed for at lægge ét billede op. Og den mulighed skal udnyttes.

»Man skal på det ene billede kunne genkendes, men man skal samtidig også sende et signal om, hvad man er for en type«.

3. Find en unik overskrift

Mange vil gerne findes og kontaktes af et rekrutteringsfirma, og vil man have heldet med sig, ligger løsningen i en unik overskrift, fortæller Bodil Damkjær.

»LinkedIn strammer rebet mere og mere. Ligger du længere væk end tredje niveau til den, som skal finde en, vil vedkommende ikke kunne få adgang til dine kontaktoplysninger - medmindre du har promoveret dig med en unik overskrift. Så vil denne fungere som havde rekrutteringsfirmaet dit fulde navn, og de vil få adgang til din profil gennem en simpel google-søgning«, forklarer hun og tilføjer, at man derfor godt kan droppe overskrifter som "arbejdssøgende akademiker" eller "kontorchef hos Cowi".

»Den skal sige noget om dig personligt, give et billede af dig og dine kompetencer«.

4. Udnyt dit resumé

Ligesom cv'et er resuméet vigtigt for ens profil, og Bodil Damkjær råder folk til at være meget omhyggelige med, hvad de skriver i feltet.

»Tænk på det som en manual til, hvordan du gerne vil have folk læser og bruger din profil. Det er i resuméet eller 'summary', at du styrer, hvordan folk skal agere og kontakte dig«, siger hun.

Udover at opsummere ens egenskaber skal feltet også justeres i forhold til ens nuværende stilling.

»Det skal både fortælle, hvad du laver nu og pege fremad. Er du jobsøgende skal det pege så meget frem, så det minder om en gammeldags uopfordret ansøgning. Det må meget gerne starte med dit næste job«, fortæller hun og tilføjer, at fastansatte heller ikke skal være blege for at skrive fremtidsvisioner i feltet.

»Hvis du er fastansat, er du stadig på vej et eller andet sted hen - det kan bare være til en mere interessant stilling i virksomheden - og så må resuméet godt pege der hen, hvor du er på vej til«.

Ansatte i tidsbegrænsede stillinger gør klogt i at fortælle, at de kun er fastansatte i en kortere periode, så de ikke går glip af henvendelser.

»Skriv hvornår kontrakten udløber, så et rekrutteringsfirma ikke tænker »hun har ikke været der så lang tid, så det går nok ikke«. Skriv, at du er åben for henvendelser og gerne tager en snak om fremtidsmuligheder over en kop kaffe«.

5. Upload dine præsentationer

Don't tell it - show it.

Videoer, powerpoints, artikler og andre produkter lavet i forbindelse med uddannelse og arbejde, kan man med fordel uploade til LinkedIn, siger Bodil Damkjær.

»Det giver et godt indtryk og fungerer som et godt supplement til det, man selv har formuleret«.

6. Tilføj dine kompetencer

LinkedIn gør det muligt at knytte en række søgeord til ens profil - såkaldte "skills" eller kompetencer.

Dem bør man ifølge Bodil Damkjær være meget omhyggelig med at udfylde, da "skills" i dag i højere grad end tidligere bliver brugt som søgeværktøj af rekrutteringsfirmaer.

»Tidligere var grupper nøglen, og selv om de stadig er vigtige, så er det i dag meget vigtigt, at man har udfyldt sine skills korrekt - for gør man det ikke selv, vil LinkedIn generere nogle til dig automatisk ud fra din titel og branchekode, og så har du mistet styringen«, siger hun.

7. Meld dig ind i de væsentligste grupper

Netværk er nøgleordet på LinkedIn, og Bodil Damkjær fortæller, at man gør klogt i at melde sig ind i alle relevante grupper, lukkede som åbne, for at finde tidligere studiekammerater og kollegaer eller stifte nye bekendtskaber i sit netværk.

»Det er mest af hensyn til at finde og blive fundet af folk i ens netværk, men det kan også være her, man får øje på relevante stillingsopslag«, siger hun.

8. Følg interessante virksomheder

»Følg de virksomheder, du gerne vil ansættes i«, råder Bodil Damkjær og forklarer, at LinkedIn inden længe vil begynde at tilbyde virksomheder at søge blandt de kandidater, der følger dem.

»Og så er det jo irriterende, hvis man ikke er der, hvor man burde være«, siger hun.

Lige nu kan man følge et ubegrænset antal virksomheder, så Bodil Damkjær anbefaler, at man finder frem til alle, der kunne have relevans og systematisk begynder at følge dem.

»Find branchekoden for de virksomheder, der har interesse og brug søgeværktøjet til at finde hele listen af virksomheder med branchekoden frem. Sortér eventuet resultatet efter størrelse, antallet af følgere og lignende - og vælg Danmark, hvis du udelukkende vil ansættes her i landet«.

9. Tænk på dit brand

Bodil Damkjær råder alle, der vil gøre brug af LinkedIn til at tænke sig godt om, inden de liker og deler artikler.

»Du skal være meget selvbevidst og tage kontrol over, hvad det er for et signal, du vil sende om dig selv. Sørg for kun at dele og like ting, som matcher dit brand - ellers bliver netværket forvirret og man mister den røde tråd«, siger hun og forklarer, at man på LinkedIn har meget få muligheder for at brande sig selv, så det er vigtigt, at man er selektiv.

»Du kan sagtens være optaget af andre emner end dem, der passer til dit brand, men du skal bare ikke dele og like. Så er det bedre at skrive en privat besked, for det er stadigvæk vigtigt at passe og pleje sit netværk«.

10. Pas din profil

Endelig er det vigtigt, at man hele tiden holder sin profil og sit brand ved lige. Det betyder ifølge Bodil Damkjær, at man som minimum kommer med en opdatering om dagen.

»Det kan være et like eller en artikel, man deler«, forklarer hun og tilføjer, at man også skal passe på med ikke at være for aktiv.

»Et sted mellem tre og fem opdateringer er bedst. Kommer man op over de fem, bliver det spam«.

I en lukket gruppe kan man godt være mere aktiv, men al aktivitet i åbne grupper tæller som en opdatering, som vil blive delt med alle i ens netværk, fortæller Bodil Damkjær.

»Så vælg med omhu, hvad du vil bruge dine 3-5 daglige opdateringer på«.

Kilde: Emilie Taulø-Jacobsen - Politiken

Sådan kunne et godt LinkedIn billede se ud

Eksempler på unikke overskrifter

Virtuel Assistent | Wordpress Website Design | Email Marketing | Event Management | Social Media Social Media strategy | Search Engine Optimizat Marketing & Content Specialist at Right Source | Marketing | Social Media Strategist | Editor | Writer

Er din LinkedIn profil optimal?

Læs mere om vores LinkedIn kursus, hvor du får fuld indblik i hvordan du mestre LinkedIn på kun 3 timer.

 

Læs mere HER